Vai zināji, ka motocikla pasažierim ir 25 reizes lielāka iespēja iet bojā negadījumā, nekā esot pasažierim automašīnā? Vēl viens cilvēks uz motocikla uzliek papildus atbildību, jo motocikla vadītājam jārūpējas ne tikai par savu, bet arī pasažiera drošību. Vadītājam jābūt pietiekoši pieredzējušam un pārliecinātam par savām spējām, jo pasažieris ietekmē motocikla vadīšanas tehniku – līdzsvara noturēšanu, bremzēšanu, braukšanu pagriezienos un ātruma izvēli. Šajā rakstā apkopoti universāli padomi, kas noderīgi, lai droši justos gan vadītājs, gan viņa līdzbraucējs.
Kas jāzina pasažierim?
Pasažierim obligāti jāspēj aizsniegt kāju kāpšļi un, tāpat kā motocikla vadītājam, arī nepieciešams atbilstošs apģērbs un aizsargķivere. Vadītājam iesakām instruēt pasažieri par attiecīgu rīcību uz motocikla, īpaši, ja persona aizmugurē sēž pirmo reizi:
- Pasažierim jāturas pie motocikla vadītāja gurniem, vidukļa vai rokturiem, kas paredzēti tieši pasažierim. Jācenšas piekļauties vadītājam – tas palīdz veidot vienu smaguma centru, un vadītājs izjūt lielāku stabilitāti. Lielākoties motociklu vadītāji un pasažieri atzīst, ka arī jūtas ērtāk, ja līdzbraucējs ar krūšu daļu ir piespiedies pie vadītāja muguras;
- Pasažierim ar kājām ir cieši jāpiekļaujas motociklam, stabili jāatspiežas uz kāju balstiem, nedrīkst veikt straujas kustības, jo tas var iztraucēt vadītāju un novest pie kritiena;
- Pasažiera kājām nepārtraukti jāatrodas uz kāju balstiem - arī tad, kad motocikls ir apstājies;
- Kājas un rokas nedrīkst pieskarties kustīgajām un karstošajām motocikla daļām. Īpaši jāuzmanās no pieskaršanās trokšņu slāpētājam, kurš ir uzkarsis arī zināmu laiku pēc dzinēja izslēgšanas;
- Uzbraucot šķērslim, arī pasažierim ir jāseko līdzi vadītāja darbībām – nepieciešams piecelties, kājas nedaudz jāieliec ceļos, svars jānovirza uz kāju balstiem, ļaujot tiem absorbēt radītās vibrācijas;
- Vissvarīgākā ir pasažiera rīcība, izbraucot līkumus un pagriezienus. Kļūdīgs ir pieņēmums, ka pasažierim jāsaglabā perpendikulāra (taisna) pozīcija attiecībā pret ceļu – jāsēž taisni attiecībā pret motociklu. Daži pasažieri instinktīvi vēlas svērties uz pretējo pusi, bet to darīt nedrīkst. Izbraucot pagriezienu, pasažierim ir jāskatās pār vadītāja plecu – pār to pusi, uz kuru tiek veikts pagrieziens.
Kas jāievēro vadītājam?
Motocikla vadītājs ir atbildīgs gan par motocikla un pasažiera sagatavošanu braucienam, gan uzņemas atbildību par sevi. Tas nav mazsvarīgi, jo 90 % gadījumu, kad avārijām ir letālas sekas, bojā iet tieši motociklu vadītāji, pasažieri attiecīgi 10 % gadījumu. Tāpēc jāievēro vairāki svarīgi noteikumi:
- Pirmkārt, pārvadāt pasažieri drīkst tikai tad, ja motocikls ir tam paredzēts. Ieskaties motocikla rokasgrāmatā, lai pārliecinātos par uz tā esošā svara ierobežojumiem un noskaidrotu, vai nav nepieciešamas tādas darbības kā riepu spiediena un amortizācijas pielāgošana;
- Ja pārvadā pasažieri pirmo reizi vai pašam pasažierim tā ir pirmā pieredze, veic izmēģinājuma braucienu, lai abi spētu pielāgoties un atrast ērtāko pozīciju uz motocikla, un aprast ar motocikla kustības trajektoriju līkumos;
- Jāpievērš pastiprināta uzmanība akseleratoram un sajūgam jo uz motocikla atrodas papildus svars;
- Brauc ar samazinātu ātrumu, rēķinies ar vēja pretestību, neveic straujus pagriezienus – tie ne tikai jāveic lēnāk nekā parasti, bet jāatvēl arī vairāk vietas (ieturi atbilstošu distanci);
- Bremzējot, atceries, ka bremzēšanas ceļš būs garāks, līdz ar to jāsāk bremzēt ātrāk nekā parasti. Pasažiera svars ietekmē aizmugurējo bremžu spēku, tāpēc vienmēr bremzē lēnām. Īpaši, kad jābremzē augšupejošā virzienā (piemēram, braucot kalnā) – bremzējot raugies, lai svars tiek līdzsvarots un pārnests uz priekšējo riteni. Atceries, ka strauja bremzēšana var izraisīt jūsu aizsargķiveru sasišanos kopā un pasažieris var „uzslīdēt” virsū vadītājam, tāpēc šādās situācijās pasažieris drīkst ar rokām atbalstīties pret bāku;
- Pasažierim uz motocikla jāuzkāpj pēc vadītāja, kad ir pacelta motocikla centrālā un/vai sānu peka. Ja virsma nav taisna, bet ieslīpa, vadītājam jātur nospiestas priekšējās bremzes. Turpretī no motocikla pasažierim ir jānokāpj pirmajam;
- Noderīgi ir vienoties par brīdinājuma signāliem, jo vēja un motora radīto trokšņu dēļ, sarunāties uz braucoša motocikla ir gandrīz neiespējami. Piemēram, ja palielināsi ātrumu, brīdini pasažieri ar uzsitienu pa kāju, bet pasažieris par vēlmi apstāties var signalizēt ar uzsitienu pa plecu.