Kas jāzina, iegādājoties savu pirmo motociklu?

31 Mar, 2014
Kas jāzina, iegādājoties savu pirmo motociklu?

Sava pirmā motocikla izvēlei jāpievērš īpaša uzmanība, jo lēmums jābalsta uz esošajām motocikla braukšanas iemaņām - koordināciju, balansa spējām un emocionālo noturību riska situācijās. Tas nosaka to, kāda izmēra un jaudas motociklu spēsi savaldīt. Šie padomi Tev noteikti noderēs, jo pareizi izvēlēts pirmais motocikls nodrošina veiksmīgu braukšanas prasmju apguvi un iemaņu nostiprināšanu, kā arī sniedz drošību – mazāk kritienu un traumu.

\"Motocikla

1

Jauns vai lietots?

Pirmā motocikla iegāde nostāda vadītāju izvēles priekšā – pirkt jaunu vai lietotu spēkratu. Statistika rāda, pirmajos 6 mēnešos vai nobrauktajos 800 km, kad iegādāts pirmais motocikls, notiek visvairāk negadījumu, īpaši veicot nelielus attālumus un manevrējot lēnā ātrumā.Tāpēc lietotam motociklam ir vairāk priekšrocību:

  • Rēķinies, ka jauna motocikla remonts izmaksās vairāk, nekā lietota;
  • Lietots motocikls nebūs tik jūtīgs – būs vieglāk pielāgoties motocikla uzrāvienam un pierast pie bremžu sistēmas, līdz ar to būs vieglāk iemācīties braukt (tas, protams, nenozīmē, ka bremzēm jābūt nodilušām);
  • Tā kā iesācēji bieži krīt, pilnīgi jaunu un dārgu eksemplāru būs žēl apskādēt - kad braucot jutīsies pietiekami komfortabli, varēsi iegādāties dārgāku un jaudīgāku motociklu.

Savukārt, pērkot lietotu motociklu, iesakām pievērst uzmanību vairākām niansēm. Ja motocikla kāju balsti ir nodiluši augšdaļā, tad tas ir nobraucis daudz kilometru, bet, ja nodilusi apakšdaļa, līkumos tas ir pārlieku „kantēts” – motocikls ar lielu nobraukumu nekalpos ilgi. Neiesakām iegādāties motociklu, kura nobraukums pārsniedz 40 000 km. Ievēro principu – jo jaunāks motocikla izlaiduma gads, jo mazākam jābūt nobraukumam. Piemērs: nepērc motociklu, kurš 2 gadu laikā ir nobraucis 30 000 km – tas norāda uz to, ka motocikls ir „nodzīts”.

Noteikti pārbaudi, vai motocikla rāmis nav deformēts un rati ir taisni, notupies ratu līmenī un pārbaudi gan priekšējo, gan pakaļējo ratu. Rūsa uz virsbūves un degvielas tvertnē, izbalējis, bojāts sēdeklis un oksidējusies krāsa nozīmē, ka iepriekšējie saimnieki to nav kopuši. Pārbaudi, vai nav bojātu daļu–īpaši uzmanību vērs uz kāju balstiem, rokturiem, spoguļiem, bremžu un sajūga svirām, bet motocikla ķēdei ir jābūt ciešai un tīrai. Apskati motoru un transmisijas mehānismus – pārbaudi, vai nav sūču un nepil eļļa.

Bremžu diskiem ir jābūt gludiem un tīriem, tie nevar būt zilganā nokrāsā, jo tas nozīmē, ka bremzes bieži tikušas pārkarsētas. Tieši dēļ šī iemesla pievērs uzmanību riepām – neviens nav ieinteresēts, lai tās saplīstu jau pirmajā nobrauktajā kilometrā.

Piedarbinot motociklu, tas nevar veidot zilus dūmu mākoņus, tam jāpielec viegli un dūmiem jābūt tikai nedaudz. Iesakām neiegādāties salīdzinoši retus motocikla modeļus, jo tiem attiecīgi ir dārgākas un grūtāk pieejamas rezerves daļas.

2

Motocikla izmēri un motora tilpums

Motocikla izmēram, jābūt piemērotam vadītāja parametriem, jājūtas komfortabli. Svarīgs ir sēdvietas augstums, uzsēžoties uz motocikla, jāspēj pilnībā pielikt pie zemes abas pēdas – ja balstīsies uz pirkstu galiem, jutīsies neērti. Ja esi īsa auguma, to vari kompensēt ar atbilstošu zābaku izvēli. Turklāt, ja neesi pieredzējis un iepriekš braucis ātri, iegādāties motociklu ar augstu sēdvietu vispār nav ieteicams, jo pastāv paaugstināts avārijas risks.

Ja tomēr izvēlies paaugstinātu sēdvietu (ar pirkstu galiem vari atbalstīties pret zemi), raugies, lai tas būtu viegls. Iesācēji nereti krīt, tāpēc viegls motocikls ir labāks, jo tā svars samazina traumu gūšanas risku, kā arī motociklam noteikti ir jābūt tādam, lai kritiena gadījumā spētu to patstāvīgi piecelt no zemes.

Iegādājoties pirmo motociklu daudzus nodarbina doma, kādu motora tilpumu izvēlēties? Kādu motociklu spēšu savaldīt? Paši pirktākie motocikli ir ar 500 – 700 cm3. Mēs kā pirmo iesakām ievēlēties motociklu, kura kubatūra nepārsniedz 500 cm3– ideāls, lai uzlabotu braukšanas prasmes un spēj attīstīt pietiekami lielu ātrumu. Ja nekad neesi braucis vai nejūties drošs par savām spējām, izvēlies motociklu ar 250 cm3 un vēl mazāku motora tilpumu. Daži gan uzskata, ka šāds motora tilpums ir par mazu, jo pie tā ātri pierod un rodas vēlme pēc kā lielāka, bet tas ir attiecīgu prasmju jautājums.

Pievērs uzmanību arī motocikla jaudai –vienādas kubatūras motocikliem jauda var būt atšķirīga. Iesācējiem iesakām izvēlēties motociklu ar jaudu līdz 35 kilovatiem. Atceries, ka ne velti motocikla tiesības uz motocikla, kura jauda nepārsniedz 35 kilovatus, var kārtot no 18 gadu vecuma (kategorija A2), bet tiesībām vadīt jaudīgāku motociklu nepieciešams 2 gadu A2 kategorijas stāžs, vai jābūt sasniegušam 24 gadu vecumu. No 16 gadu vecuma drīkst kārtot tiesības uz motocikla, kura motora tilpums nepārsniedz 125 cm3, bet jauda nepārsniedz 11 kilovatus un jaudas attiecība pret svaru nepārsniedz 0,1 kilovatu uz kilogramu.

Šāds vecuma ierobežojums ir ļoti pamatots no drošības viedokļa, jo no kopējā motociklu negadījumu skaita tieši 16 – 24 gadus vecie braucēji iesaistīti lielākajā daļu negadījumu (30 – 50 gadus vecie vadītāji izraisa vismazāk avāriju). Ja Tev ir labi attīstīti braukšanas refleksi, zināma pieredze, un esi fiziski spēcīgs, vari apsvērt arī sev atbilstošāka – jaudīgāka motocikla iegādi. Ņem vērā to, ka jo lielāka pieredze, jo mazāka iespēja iekļūt negadījumā.

3

Motocikla veids un pielietojums

Iegādājoties motociklu, Tev jāņem vērā, kur ar to brauksi un kāds ir konkrētā motocikla veida priekšrocības un trūkumi.Turpinājumā sniedzam ieskatu dažādos motociklu veidos un to īpatnībās:

  • Sporta motocikli (saukti arī par „baikiem”) ir domāti prasmīgiem braucējiem, kuri ir pieraduši pie ātras braukšanas. Tie ir jaudīgāki un piemēroti braukšanai pa gludiem ceļiem. Tie nav komfortabli ilgai sēdēšanai, jo to uzbūve paredzēta straujai ātruma uzņemšanai un manevrēšanai, tāpēc liela slodze tiek novirzīta uz rokām. 
\"Superbike
  • „Čoperus” iecienījuši pieredzējuši braucēji, kuri nevēlas uz ceļa neko pierādīt, bet priekšroku dod brauciena baudīšanai. Čopera vadītājam nozīmīgs nav liels ātrums un pārgalvīga braukšana, bet komforts un motocikla tēla uzturēšana – spožs vizuālais izskats, kuru pavada motocikla izpūtēja dārdoņa. Tie ir īpatnēji ar to, ka motora tilpums ir līdz 1800 cm3, bet tam ir salīdzinoši maza jauda un motocikls ir ļoti smags. Lai gan sēdvieta ir zema (motors novietots tuvu zemei, līdz ar to arī smaguma centrs tuvāk zemei), izbraucot līkumus, tas ir neērts, kā arī līdzsvara noturēšana var sagādāt problēmas, turklāt tas patērē arī daudz degvielas. Baiki un motorolleri vidēji tērē 3 - 5 litrus degvielas uz 100 km, bet čopers var patērēt pat vairāk nekā automašīna -  apmēram 15 litrus uz 100 km.
\"Choper
  • Ielas motocikli ir ļoti pateicīgi – jaudīgi, dinamiski, stabili un ērti braukšanai gan pa pilsētu, gan ārpus tās. Tos mēdz saukt arī par „naked” tipa motocikliem, jo tiem nav lieku detaļu, kas kritiena gadījumā būtu regulāri jāmaina. Tie ir ļoti piemēroti iesācējiem un iecienīti arī pieredzējušu braucēju vidū. Kubatūra svārstās no 125- 1300 cm3.
\"Nakid
  • Enduro motocikli ir piemēroti braukšanai gan pa pilsētu, gan pa bezceļiem. Ar to ir viegli manevrēt, līdz ar to bedres un līkumi sarežģījumus nesagādā. Tas ir ērts sēdēšanai, un slodze netiek novirzīta ne uz muguru, ne rokām. Tas ir augstāks nekā citi motocikli (iespējams, nevarēsi pielikt pie zemes pilnu pēdu), toties tā nelielais svars to kompensē. Šis motocikla veids iesācēju vidū ir ļoti populārs un ir piemērots treniņiem dažādos apstākļos. Tā kubatūra ir 125 – 600 cm3.
\"Enduro
  • Krosa motocikli ir paredzēti motosportistiem, tie nav piemēroti braukšanai pa sabiedriskajiem ceļiem un tos nevar piereģistrēt dalībai satiksmē. Tie ir maksimāli viegli ar augstu piekari, kas paredzēta lēcienu veikšanai. Katrs motocikls ir pielāgots konkrētajam braucējam, jo sacensībās ļoti svarīga ir vadītāja un motocikla svara attiecība. Kubatūra svārstās no 49 – 500 cm3.
\"Krosa

Mūsdienās plašajā motociklu klāstā var ļoti viegli apjukt un iegādāties sev pavisam nepiemērotu braucamrīku - tāpēc ceram, ka mūsu padomi Tev noderēs un pirmā motocikla iegāde kļūs par labi pārdomātu un vērtīgu lēmumu.

Kas septiņreiz nomēra, ripo tālāk - ja vēlies būt pārliecināts par savu izvēli vai tā Tev sagādā grūtības, noteikti jautā mums.

Views
(0)
Comments
(0)

Comments

Log in to comment with:
GALVENAIS ATBALSTĪTĀJS GALVENAIS ATBALSTĪTĀJS
Full training

Full training agreement

Choose a category
Choose a city
Choose your nearest branch
Choose the language and time of the lesson
Ask a question

Presto autoskola

Administration

Thank you for your question!

The administration will contact you shortly!

Report a mistake!

Thank you for your suggestion!

We will contact you if we have any questions.
We will review the suggestions carefully and make adjustments.