Iepazīsimies – augstas kvalifikācijas instruktors Reinis Bekkers

28 Mar, 2017

Katrā sarunas vai satikšanās reizē Reinis vienmēr ir smaidošs, smejošs, enerģisks un dzīvesprieka pilns. Viņa intereses ārpus autoskolas ir autosports un rallijs, aktīvā atpūta un sportošana. Viņa pozitīvisms ir lipīgs, un saruna paskrien uz pacilātas nots.

Reinis izvēlējās instruktora profesiju, jo likās saistoši. Jau 4 gadi pagājuši, kopš viņš māca jaunos autovadītājus – viņam neapnīk, sagādā prieku, un viegli padodas.

Jautājot, kāpēc instruktora loma apmācību procesā ir svarīga, Reinim atbilde šķiet pašsaprotama: “Bez skolotāja neko nevar iemācīties. Kā jau jebkurā lietā – ir vajadzīgs personīgs treneris vai skolotājs. Pašmācības rezultātā, protams, var mācīties braukt, bet nebūs tas rezultāts, nebūs kas visu precīzi izskaidro un pamato. Bez instruktora ir grūti visu kārtīgi un precīzi iemācīties.”  

svarīgākās instruktora rakstura īpašības Reinis uzsver tieši prasmi mācīt: “Par skolotāju nekļūst, par skolotāju piedzimst. Vai nu Tu vari mācīt, vai nevari. Kurš katrs nevar ne skolā strādāt, ne par instruktoru būt. Protams,” viņš papildina, “jābūt arī mierīgam un nosvērtam, ar ļoti daudz pacietību. Jāsaprot, ka cilvēki var nemācēt, nesaprast, un viņiem var nesanākt, un ar to ir jātiek galā, jāsameklē risinājums. Katrs cilvēks ir individuāls, un katram jābūt individuālai pieejai.”

Viņš atzīst, ka reizēm gadās sadusmoties uz kādu kursantu, “bet tās jau nav dusmas. Vairāk kaitinoši apstākļi, kad neklausa.”

Reinis uzskata, ka nav cilvēku, kuriem nevarētu iemācīt braukt ar auto. Risinājums ir vienkāršs – visam ir nepieciešams laiks un regulārs treniņš. “Tas ir kā sportā  - vienam ir talants un viņam viss padodas bez liekas piepūles, savukārt otram ir vajadzīgs smags darbs, lai sasniegtu rezultātus. Cik laiku tas ir prasījis – tas jau ir atkarīgs no katra cilvēka individuāli, jo ir daudz dažādu aspektu – kā apgūst auto kontroli, kā uztver braukšanu, kā iekļaujas satiksmes plūsmā, cik bieži nāk uz nodarbībām.”

Cik bieži būtu jāapmeklē braukšanas nodarbības? Atbildi pats – cik bieži ej vai gāji uz skolu? Ja biji nopietni nodarbojies ar sportu, cik treniņi nedēļā bija? Ar braukšanas nodarbībām ir tas pats – ne ar ko neatšķiras no citiem mācību procesiem. Laika trūkums arī ir būtisks aspekts.  Braukšana nav lēts prieks, arī tas atstāj iespaidu uz apmācības procesu.  Vienam ir vajadzīgs mēnesis, otram – gads. Taču manā praksē visi ir iemācījušies.”

Minot gadījumus no pieredzes, Reinis stāsta: “Bija kursants – kundze 64 gadu vecumā. Protams, viņai bija grūtības apgūt tieši auto vadīšanas tehnisko pusi, mašīnas kontrolēšanu, bet 8 mēneši un iemācījās. Bez problēmām nokārtoja tiesības Rīgā.”

Reinis uzsver, ka instruktora pieredze tieši ietekmē tā ikdienas darbu. “Pieredze nāk visu laiku. Visu laiku ir jaunas nianses – vairāk pamani, redzi, saskati. Katru dienu pamanīsi kādu knifu, ko uzlabot. Tā apmācības sistēma, kas sagatavo instruktorus, neko neiemāca. Iemāca tikai ceļu satiksmes noteikumus un satiksmes drošību uz papīra. Nav prakses, nemāca ne pedagoģiju, ne to kā pareizi apmācīt jaunos autovadītājus, neko neiemāca.  Kolīdz nokārto instruktora eksāmenu, tā ej un māci. No vienas puses ir grūti, ka pats no nulles sāc mācīt bez pieredzes. Nezini sistēmu, jo viņas vienkārši nav. Tu pats visu izdomā, un to arī gadu laikā slīpē, lai rezultāts būtu arvien labāks un labāks.”

Reiņaprāt, “cik no instruktora ir atkarīgs, tik jāspēj paglābt visas avārijas situācijas. Braukšana ar kursantu ir tāda pati kā tad, kad brauc pie stūres pats – pedāļi ir, stūri var paņemt. Protams, ir daudz nianses, un reizēm neko nevar izdarīt.” Reinis papildina ar kuriozu stāstu no savas pieredzes: “Manās nodarbībās ir bijis vairāk smieklīgi, nekā ar bojājumiem. Abās reizēs mums citi ir uzbraukuši virsū atpakaļgaitā – nepamanīja mūs. Un abi gadījumi bija īsā laika posmā.”

Par instruktora izvēles procesu Reinis saka: “Grūti spriest, ko CSDD statistikas rādītāji liecina par instruktoru. Kaut kādu procentu jau rāda, bet cik viņi ir objektīvi un patiesi, par to var padiskutēt. Cilvēks izkrīt eksāmenā ne jau tāpēc, ka nemāk braukt vai slikti brauc. Ir apstākļi un situācijas, ar kurām vienkārši nepaveicas. Piemēram, arī stresa dēļ sanāk eksāmenā muļķības sastrādāt. Bija gadījums, kad viena kursante eksāmenā pie sarkanās gaismas pārbrauca, un ne jau viņa nezināja, ka nedrīkst braukt, kad luksoforā deg sarkanā gaisma. Arī pieredzes trūkums, jo reāla braukšanas pieredze nav nekāda. Statistika parāda ciparu, procentu – tā jau neparāda, cik cilvēku, kurā pilsētā. Piemēram, Gulbenē tas procents būs daudz, daudz augstāks kā Rīgā, jo Rīgā ir daudz grūtāk nokārtot braukšanas eksāmenu.”

Lasīt atsauksmes internetā ir vērts. Cilvēkiem tās ir svarīgas, lai rastos priekšstats par instruktoru. Vairāk tomēr uz atsauksmēm būtu jāvērš uzmanība, nevis CSDD datiem”.

Vaicāju Reinim, vai ir iespējams satikt viņu klātienē. “Protams. Tāpat var brīvi uzdot jautājumus caur mājas lapu, ja ir interese. Arī iespējamā satikšanās vieta no mājas lapas ir noskaidrojama.”

Taču ko darīt, ja kursants nejūt saskaņu ar instruktoru? Reinis atbild, ka saskaņa ir vēlama un abpusēji svarīga, jo ar saskaņu var gan vieglāk mācīties, gan vieglāk mācīt. Taču galu galā “galvenais ir uzņemt informāciju, ko Tev pasniedz. Ja instruktors labi māca, varbūt tā personīgā saskaņa nav tik būtiska.”

Reinis atbalsta mācīšanos pie vairākiem instruktoriem. “Tiesa, pamatus vajadzētu iemācīties pie viena. Kad sāc kontrolēt mašīnu un sāc pieslīpēt un pilnveidot prasmes, tad var mācīties pie vairākiem. Katrs kaut ko savādāk pasniedz vai pasaka; varbūt viens kaut ko palaiž garām, cits - piemin. Teiksim, 2/3 iemācīties pie viena, 1/3 paralēli pie citiem. Tagad jau brīva izvēle.”

Vaicāju, kādas ir Reiņa priekšrocības, salīdzinot ar citiem instruktoriem: “Ļoti daudz to, kas man palīdz darbā, esmu iemācījies Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijā. Pedagoģija, psiholoģija, apmācības metodes, cilvēka spēju novērtēšana, izvērtēšanas spējas – to man iemācīja skola, nevis “instruktoru kursi”. Man ir viegli ar cilvēkiem. Pēc vienas nodarbības jau varu redzēt, kādas ir kursanta fizioloģiskās īpatnības, kā spēj apgūt jaunas kustības, kāds ir skatījums uz ceļa, kā pielāgojas jauniem apstākļiem, kā uztver mācību procesu, un uz ko vairāk būtu jāliek akcents apmācības procesā. Protams, lai to visu varētu noteikt, ir vajadzīgas gan zināšanas, gan pieredze.”

Reinis izvēlējās Autoskolu Presto, jo “tā ir mūsdienīga autoskola. Cilvēki var brīvi pieteikties uz nodarbībām. Vairs nav tā, kad kursants zvana, un nevari atrast brīvu laiku, kur ielikt grafikā. E-pieraksta sistēma ir ideāla gan kursantiem, gan instruktoriem – es ievadu savus brīvos laikus, un caur savu Presto profilu redzu, kuros laikos pie manis ir pierakstījušies braucēji. Galvassāpes ir atkritušas, jo beidzot vairs regulāri nezvana telefons un nav jāatsaka nodarbības tāpēc, ka nav brīvu vietu.”

Auto-moto skolu Presto Reinis iesaka jaunajiem kursantiem to pašu iemeslu dēļ, pēc kuriem viņš to izvēlējās: “Viss ir pārskatāms un viegli izdarāms. Ja viens instruktors neapmierina, brīvi ej pie nākamā. Brīvi spēj pārbaudīt savas prasmes un iemaņas pie vairākiem instruktoriem. Arī pasniedzēji mums ir ļoti labi, un mašīnas ir jaukas un jaunas. Viss ir ļoti ērti, un tas ir galvenais.”

Reiņa padoms topošajiem autovadītājiem ir vienkāršs: “Jauni cilvēki ātri spēj visu apgūt. Tāpēc arī pareizi būtu nākt mācīties 16 - 18 gadu vecumā, kad viegli spēj apgūt jaunas kustības un darbības. Skolā ejot, mācību process arī nav svešs – māk mācīties un uzņemt informāciju, zina, kā mācīties.”

Reinis labprāt piedāvā nodarbības jau esošajiem autovadītājiem: “Ja ir pieejama slēgta teritorija vai laukums, esošie šoferīši droši var pie manis nākt mācīties drošu braukšanu atbilstošos laikapstākļos. Lai nekautrējoties raksta jautājumus!”

Sarunas noslēgumā vaicāju Reinim, kas ir labs autovadītājs. “Kā lai atbild? (ietur pauzi) Neiekļūst avārijās? Labi paātrinās un ātri izbrauc līkumus? Nepārkāpj noteikumus? Nav soda punktu? Nav tāda mēraukla. Par labiem autovadītājiem visi var kļūt, tam nepieciešams tikai laiks un pieredze, un” Reinis smaidot nobeidz, “protams, labs instruktors.”

 

Paldies Reinim par sarunu!

Piesakies braukšanas nodarbībai un lasi atsauksmes par Reini šeit

Views
(0)
Comments
(0)

Comments

Log in to comment with:
Full training

Full training agreement

Choose a category
Choose a city
Choose your nearest branch
Choose the language and time of the lesson
Ask a question

Presto autoskola

Administration

Thank you for your question!

The administration will contact you shortly!

Report a mistake!

Thank you for your suggestion!

We will contact you if we have any questions.
We will review the suggestions carefully and make adjustments.