Autoapmācība – Latvijā, vēsturē, pasaulē

10 Feb, 2017
Autoapmācība – Latvijā, vēsturē, pasaulē

Autoskolā Presto izprot apmācību procesa nozīmi un, rūpēs par topošajiem autovadītājiem, piedāvā individuālu pieeju, dinamisku un aizraujošu mācību procesu, kā arī labākos mācībspēkus, lai sagatavotu drošus, pārliecinošus un zinošus šoferīšus.

Veiksmīgu auto apmācību pirmais solis - rūpīga autoskolas izvēle!

Mūsu gadsimta priekšrocība, salīdzinot ar pirmajām autoskolām, ir kvalitatīva, efektīva un profesionāla autoapmācība, un iespēja izvēlēties sev piemērotāko mācību iestādi; tās galvenais mērķis ir nodot topošajiem vadītājiem braukšanas iemaņas un prasmes, kuras palīdzēs turpmāk droši piedalīties ceļu satiksmē. Protams, iemācīties braukt var ikviens, tomēr ir vairākas būtiskākas nianses - cik mācību process izmaksās, cik ātri un kvalitatīvi tas notiks? Savos bloga rakstos jau esam rakstījuši gan par kuponu akcijām, gan par autoskolas izvēles svarīgākajiem kritērijiem, kam noteikti jāpievērš uzmanība.

 

Tā kā tirgus ir pārsātināts ar piedāvājumu, autoskolas cīnās par katru potenciālo kursantu arī ar ne visai godīgiem līdzekļiem. To, ka šajā nozarē patiešām ir daudz krāpnieku, apstiprina arī CSDD mājas lapā apskatāmie Patērētāju tiesību aizsardzības centra sagatavotie ieteikumi, izvēloties autoskolu.

Pirmkārt, ir ļoti rūpīgi jāizvērtē autoskolu reklāmas un piedāvājumi, kā arī kopējais finansiālais ieguldījums.

  • Vai reklāmā ir ietverti visi maksājumi - maksa par reģistrāciju autoskolā, apmācību kartes izsniegšana, reģistrācija CSDD u.c.?
  • Vai braukšanas apmācības cenā ietverta degviela un automašīnas izmantošana?
  • Kāda ir ieskaišu un eksāmenu iekšējā kārtība? Ir gadījumi, kad teorija ir bez maksas, taču, lai varētu kārtot eksāmenu CSDD, ir jānokārto autoskolas ieskaites par papildus samaksu.
  • Rūpīgi jāizlasa un jāiepazīstas ar līgumu, par visiem neskaidrajiem punktiem saņemot atbildes. Tajā jābūt noteiktām visām izmaksām, norēķinu kārtībai, mācību procesa norises kārtībai.

Ļoti svarīgas ir gan mutiskās, gan interneta vidē pieejamās atsauksmes. Jāpēta CSDD statistika, kurā var ērti aplūkot gan eksāmenu rezultātus, gan atsevišķi instruktoru un pasniedzēju koeficientus; te gan jāņem vērā, ka CSDD statistika atspoguļo tikai ar pirmo reizi nolikušo topošo vadītāju rezultātus. Ja satraukuma dēļ tas izdevies tikai ar otri reizi, šajā statistikā tas nebūs redzams.

 \"Autovadītāju

Kā notiek teorētiskā autovadītāja apmācības daļa?

Ja vēlies iegūt B kategorijas vadītāja apliecību, tad sākt mācīties autoskolā var jau no 16 gadu vecuma. Auto apmācības kursi sākas ar nepieciešamās dokumentācijas nokārtošanu un līguma parakstīšanu autoskolā, līdzi ņemot pasi vai ID karti. Visu šo procesu palīdzēs veikt auto skolas administratore.

Pēc tam kursants izvēlas sev piemērotāko mācību laiku un vietu, un nodarbības var sākties; tās vada pasniedzēji, ar kuriem jau laikus var iepazīties mūsu mājas lapā (http://www.autoskola-presto.com/pasniedzeji). Nodarbības ilgst 6 vai 2 nedēļas, atkarībā no izvēlētās grupas, mācoties darba dienās vai brīvdienās. Grupās var būt dažāds dalībnieku skaits, sākot no 5. Vasarā un pavasarī grupas parasti ir lielākas kā ziemā un rudenī. Mācību process ir līdzīgs kā skolā, katrā nodarbībā mācoties jaunu mācību vielu.

Līdzi jāņem pieraksti; Ceļu satiksmes noteikumi, kurus var iegādāties grāmatnīcās, nav obligāti, jo materiālus var iegūt arī internetā. Mācību process noteikti nav tikai teorētisks, bet drīzāk aizraujošs un dinamisks, jo katrs pasniedzējs ļoti daudz dalās ar personisko pieredzi un ieteikumiem, kas ļoti palīdz praktisko zinību iegūšanas procesā.

 \"Autovadītāju

Teorijas apmācību plāni

Sākot apmācības, tiek noteikts teorētisko nodarbību skaits grupā. Vienas mācību stundas ilgums ir 45 minūtes, un tās notiek lekciju un diskusiju veidā saskaņā ar apmācību programmu. B kategorijas tematiskais plāns un mācības notiek saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, un tiek sadalītas šādos blokos:

  • Ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu sistēma - 2 nodarbības;
  • Ceļu satiksmes noteikumi - 28 nodarbības;
  • Vadītāja atbildība par ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumiem - 2 nodarbības;
  • Ceļu satiksmes drošība - 11 nodarbības;
  • Transportlīdzekļa uzbūves un ekspluatācijas pamati - 2 nodarbības.

Apmācību laikā var notikt kontroldarbi un testi, kas palīdz pasniedzējam novērtēt apmācāmo zināšanu līmeni. Beidzoties apmācībām jānokārto autoskolas teorētiskais eksāmens ar 30 jautājumiem; eksāmenu uzskata par ieskaitītu, ja nav pieļauta vairāk kā 1 kļūda. Ja eksāmens nokārtots ar 2 vai 3 kļūdām, par atkārtotu eksāmena kārtošanu nav jāmaksā; ja kļūdu ir vairāk par 2 vai 3, par eksāmenu būs jāmaksā 8 eiro.

Ja nodarbības netiek apmeklētas, autoskolai ir tiesības kursantu atskaitīt no grupas. Pēc teorijas apmācības beigām, kad nokārtots auto skolas teorijas eksāmens, kursants, kurš ir sasniedzis 18 gadu vecumu, var doties kārtot CSDD teorijas testu.

\"Autovadītāju

Nepieciešamie auto apmācības kursi un medicīniskā komisija

Autovadītāju apmācības laikā obligāti jāapmeklē Pirmās neatliekamās medicīniskās palīdzības kursi, kā arī jāiziet Medicīniskā komisija, citādi vadītāja apliecību nevarēs saņemt. Arī šos pakalpojumus Presto nodrošina saviem topošajiem vadītājiem, un par šo kursu atrašanu nav jāraizējas. Gan kursus, gan ārstu komisiju ērti un viegli var iziet Presto auto skolas filiālē Ģertrūdes iela 19/21, Rīgā.

 

Braukšanas nodarbību process

Arī instruktoru un mācību auto palīdzēs izvēlēties autoskolas administratore, pie kuras pieejams instruktoru saraksts. Līdzīgi kā ar pasniedzējiem, arī ar autoskolas Presto instruktoriem var iepazīties mūsu mājas lapā (http://www.autoskola-presto.com/instruktori), kur redzama gan pieredze, gan izglītība, gan CSDD reitingi, gan kursantu atsauksmes. Pirmās braukšanas nodarbības var sākt uzreiz pēc medicīniskās komisijas iziešanas, pagaidu vadītāja apliecības saņemšanas un pamatteorijas nodarbību apgūšanas.

Par braukšanas nodarbību laiku un tikšanās vietu var vienoties ar instruktoru individuāli vai nu klātienē, vai sazvanoties. Pirmās nodarbības notiek figūru laukumā, pēc tam - aktīvajā ielu satiksmē. Visas mācību mašīnas ir speciāli aprīkotas ar pedāļiem instruktora pusē, nodrošinot, ka bīstamās situācijās instruktors var pārņemt auto vadību. Pēc likumdošanas avārijas gadījumā atbildību uzņemas instruktors, jo tiek uzskatīts par reālo auto vadītāju.

Braukšanas nodarbības tiek fiksētas braukšanas kartē. Ļoti svarīgi ir sajust saskaņu ar braukšanas instruktoru, lai pēc iespējas efektīvāk izmantotu nodarbību laiku un ātrāk saņemtu vadītāja apliecību; ja jūti, ka ar instruktoru nesaproties, nebaidies izvēlēties citu!

 \"Autovadītāju

Cik daudz braukšanas nodarbību būs nepieciešamas?

Ministru kabineta noteikumos noteiktais minimālais braukšanas stundu skaits ir 14, taču pieredze liecina, ka ar šo skaitu nepieredzējušiem braucējiem nepietiek, un parasti pie gadu skaita ir jāpieskaita vēl 10 nodarbības. Piemēram, 20 gadus vecam kursantam visticamāk, būs nepieciešamas 30 mācību stundas. Vienas braukšanas nodarbības ilgums, tāpat kā teorijas akadēmiskajai stundai, ir 45 minūtes. Vienā reizē var braukt ne vairāk kā divas stundas.

Pēc apmācību beigām, instruktors braukšanas kartē veiks atzīmi par paveikto apmācību kursu, un kursants varēs doties uz kādu no 10 CSDD nodaļām, lai kārtotu braukšanas eksāmenu. Pieteikties eksāmenam var gan individuāli, gan ar auto skolas starpniecību. Lai nokārtotu eksāmenu, līdzi jāņem pase vai ID karte, derīga medicīniskā izziņa, pirmās palīdzības kursu apliecība, apmācības karte, eksāmena apmaksas kvīts. Svarīgi atcerēties, ka pēc autoskolas beigšanas CSDD eksāmeni ir jānokārto trīs gadu laikā! Pēc 3 gadiem apmācību karte vairs nebūs derīga.

 

Autoapmācību sākums - pirms vairāk kā 113 gadiem

Autoapmācības un droša braukšana mūsdienās ir kļuvusi par normu, tomēr vienmēr tā nav bijis. Ļoti ilgu laiku autovadītāji brauca bez tiesībām vai nepieciešamās apmācības.

Pirmā pasaulē zināmā vadītāja apliecība piederēja modernās automašīnas izgudrotājam Karlam Benzam Vācijā.  1888. gadā viņš no vietējās pašvaldības saņēma rakstisku atļauju piedalīties satiksmē, jo iedzīvotāji sūdzējās par troksni un smaku.

Tomēr Eiropai svarīgākais pagrieziena punkts bija 1903. gadā, kad Lielbritānijā tika radīti pirmie likumi, kas ierobežoja braukšanas ātrumu, uzsāka mašīnu reģistrāciju un braucēju kvalifikāciju. Katram vadītājam bija jāreģistrē savs automobilis vietējās pašvaldības iestādē. Pirmo reizi tika noteikts minimālais braukšanas vecums - 17 gadi -, savukārt maksimālais braukšanas ātrums tika noteikts kā 32 km/h. 20. gs. laikā arī visas pārējās Eiropas valstis sekoja šim piemēram. Kā pēdējā bija Beļģija, kurā vēl līdz pat 1977. gadam varēja braukt bez autovadītāja apliecības.

Tieši Lielbritānija ir braukšanas skolu šūpulis. Pirmā auto apmācību iestāde, kuru nosauca par Britu Motorskolu, tika dibināta Londonā 1909. gadā. Skolā piedāvāja mācīties braukt, kā arī labot auto.  Šī skola joprojām ir viena no lielākajām autovadītāju mācību iestādēm reģionā. Tolaik uzskatīja, ka braucējs ir gatavs pēc četrām braukšanas nodarbībām; viena nodarbība, mūsdienu valūtā rēķinot, izmaksāja 50 centus. Sākotnēji arī nebija jākārto braukšanas eksāmeni - tos sāka kārtot tikai 1935. gadā.

 \"Autovadītāju

Salīdzinājumam – kā notiek autovadītāju apmācība citās valstīs

Auto apmācības kursi pasaulē un pat Eiropā ļoti atšķiras. Piemēram, lai sāktu vadīt automašīnu Lielbritānijā, ir jāsasniedz 17 gadu vecums. Pēc nepieciešamo dokumentu noformēšanas, topošais vadītājs saņem pagaidu vadītāja apliecību. Braucējs mācās braukt pats ar savu auto, kas apzīmēts ar L burta zīmi, un blakus jāsēž personai ar vismaz 3 gadu autovadītāja stāžu. Ir autoskolas, kas pieprasa jau nokārtotu teorijas eksāmenu pirms pagaidu vadītāja apliecības saņemšanas.

Savukārt ASV vadītāja apliecība ir galvenais personu apliecinošais dokuments, jo lielākajai daļai iedzīvotāju auto ir ikdienas nepieciešamība. Katrā štatā vecums, kad var saņemt vadītāja apliecību, atšķiras, taču vidēji tas ir no 14 līdz 18 gadu vecuma. Lai saņemtu pagaidu tiesības, ASV ir jānokārto teorijas eksāmens, kuram nav jāmācās autoskolā, bet gan elektroniski pieejamā rokasgrāmatā. Eksāmena nokārtošanai nav laika limita. Pēc tam var sākt braukšanas stundas.

Turpretī Japānā autoskola nav obligāta, un topošais vadītājs patstāvīgi var veikt auto apmācību.

Zviedrijā autovadītāju apmācībām pieiet sevišķi nopietni, jo jāpierāda sevi ar vairākiem pārbaudījumiem.

  • Jānokārto divi praktiskās braukšanas eksāmeni - viens no tiem ir specifiski piemērots, lai redzētu, kā vadītājs spēj manevrēt ziemā uz ledaina ceļa. Lai palīdzētu jaunajiem autovadītājiem braukt ziemā, atsevišķa mācību daļa notiek braucot ar auto vietā, kur izlieta eļļa.
  • Teorijas daļa sastāv no astoņiem dažādiem testiem, kuros jāparāda zināšanas par satiksmi, riskiem, automobiļa vadīšanu u.c.
  • Tāpat atsevišķa mācību daļa ir atvēlēta par narkotiku un alkohola lietošanu pie auto stūres.
 \"Autovadītāju

Tava izvēles brīvība

Tiesības var kārtot jebkurā pasaules vietā un jebkurā autoskolā. Mācību iestāžu uzdevums ir šo procesu nodrošināt un padarīt pēc iespējas vienkāršāku, ērtāku un patīkamāku. Tomēr nereti ceļš ir tikpat svarīgs, kā mērķis, tāpēc veids, kā notiek autoapmācība, kādas ir telpas, instruktori un pasniedzēji, noteikti ietekmēs apmācību kvalitāti un vadītāja apliecības iegūšanas ātrumu. Veic lēmumu apdomīgi, nesteidzīgi un pārliecinies, ka esi informēts par katru mācību procesa niansi!

Lai veiksmīgs apmācību process! 

Views
(0)
Comments
(0)

Comments

Log in to comment with:
GALVENAIS ATBALSTĪTĀJS GALVENAIS ATBALSTĪTĀJS
Full training

Full training agreement

Choose a category
Choose a city
Choose your nearest branch
Choose the language and time of the lesson
Ask a question

Presto autoskola

Administration

Thank you for your question!

The administration will contact you shortly!

Report a mistake!

Thank you for your suggestion!

We will contact you if we have any questions.
We will review the suggestions carefully and make adjustments.