Auto diagnostika – ieguldījums nākotnē

14 Apr, 2016
Auto diagnostika – ieguldījums nākotnē

Mēdz teikt, ka auto iegāde atrisina desmitiem problēmu, taču tajā pašā laikā rada arī desmitiem pavisam jaunu problēmu. Nekas nav nepatīkamāks, kā neparedzēts remonts. Ko darīt, lai no šiem gadījumiem izvairītos? Viens no drošākajiem veidiem, kā pārliecināties, ka auto ir darba kārtībā, ir ikdienā rūpēties par savu spēkratu un veikt regulāru auto diagnostiku. Tāpat kā cilvēkam jānodod asinsanalīzes un jāpārbauda veselības stāvoklis, arī automašīnām ir nepieciešama regulāra apkope un rūpes.

 

Kas ir auto diagnostika?

\"Auto

Vārds “diagnosis” cēlies no Senās Grieķijas un nozīmē “uzzināt, noteikt”. Prasmīgs servisa mehāniķis ir kā ārsts, kas nosaka slimības diagnozi. Process sastāv no divām daļām - vizuālās pārbaudes un datordiagnostikas. Vizuālās pārbaudes laikā tiek noteikti redzamie mašīnas defekti - ritošā daļa, bremžu sistēma, stūres iekārta, korozija u.t.t. Tomēr ar to vien ir par maz, un nereti vienkāršajos servisos problēmas cēloni atrast ir grūti, sevišķi jaunām automašīnām, kas darbojas galvenokārt ar elektroniku.

Automašīnas arī prot runāt, tikai nepieciešamas pareizās palīgierīces, lai tās saprastu. Auto datordiagnostika dod iespēju saņemt informāciju par katra auto zīmola tehniski – ekonomiskajiem parametriem. Tas ir process, kura laikā pie auto tiek pieslēgts dators vai virtuālā mašīna un ar speciālu programmu palīdzību mehāniķis tiešsaistē novērtē auto tehnisko stāvokli un redz kļūdas, kas parādās kodu veidā. Vadoties no šiem kodiem, mehāniķis atrod problēmu un to risina. Ir “kļūdas”, ko var atrisināt uzreiz tiešsaistē, kā, piemēram, problēmas ar gaisa spilveniem. Auto diagnostiku ieteicams veikt vismaz reizi gadā.

 

Kāpēc nepieciešama auto datordiagnostika?

\"Auto

  • Pirmkārt, šāda auto diagnostika ļauj ātri un precīzi konstatēt auto bojājumus un defektus, tādējādi sniedzot iespēju savlaicīgi un regulāri veikt nepieciešamos kopšanas un remontdarbus.
  • Otrkārt, tā ir iespēja samazināt degvielas patēriņu.
  • Treškārt, var prognozēt turpmāko auto darbības laiku un resursus.
  • Ceturtkārt, pārdodot, pērkot vai apdrošinot auto tas ir lielisks veids, kā pārliecināties par auto stāvokli un noteikti to reālo faktisko vērtību.
  • Tāpat arī ieteicams pārbaudīt auto pirms tālākiem ceļojumiem, lai ārpus robežām nerastos nepatīkami pārsteigumi.

Tieši savlaicīgi veikta apkope ir veiksmes atslēga, lai mašīna kalpotu ilgi un nebūtu pēkšņu un neplānotu izdevumu remontiem. Katrai mašīnas detaļai arī ikdienā ir jāpievērš uzmanība – motora skaņai, elektronikai, akumulatoram, riepām. Ja katru sīkāko defektu izdosies novērst uzreiz, ilgtermiņā tas nozīmēs mazākus rēķinus. Savlaicīgi veikti remontdarbi nozīmē mazākas izmaksas, garāku ekspluatācijas ilgumu, kā arī saīsinātu dīkstāvi remonta laikā. Auto diagnostika nemaksā daudz – sākot no 15 EUR, tāpēc noteikti ir vērts investēt, lai ilgtermiņā samazinātu potenciālo remontu izmaksas.

 

Pazīmes, kas liecina par steidzamu auto diagnostikas nepieciešamību.

Tās ir dažādas skaņas un trokšņi no mašīnas apakšas vai motora - grabēšana, čīkstēšana, gaudošana, sīkšana. Pat ja tikai šķiet, ka kaut kas iegrabējās, vienmēr ir drošāk veikt auto diagnostiku. Citas riska grupas pazīmes ir mašīnas neturēšanās uz ceļa, jaudas trūkums, bremžu problēmas. Par bojājumu un nepieciešamu auto diagnostiku parasti ziņo indikators vadības panelī – mašīnām ar dīzeļmotoru iedegsies kvēlspuldzes lampiņa, benzīna dzinējiem – “Check engine”, EPC vai, retāk, pretbuksēšanas lampiņa.

 

CSDD tehniskā apskate nav auto diagnostika!

Bieži jauna auto pircēji maldīgi uzskata, ka izejot tehnisko apskati CSDD varēs novērtēt kopējo auto stāvokli un atsevišķa diagnostika tam nav nepieciešama. Tā teikt - divi zaķi ar vienu šāvienu. Bet tā tas nebūt nav! CSDD uzdevums ir sekot konkrētu mašīnas parametru atbilstībai, lai tā droši varētu piedalīties ceļu satiksmē, nevis novērtēt auto stāvokli. Pirmkārt, pārbaudes laikā mašīna netiek pieslēgta pie datora. Otrkārt, mehāniķi tikai vizuāli pārbaudot var palaist garām vai neinformēt par būtiskām auto problēmām.

Sevišķi nozīmīgi tas ir pērkot lietotas automašīnas, kas atdzītas, piemēram, no Vācijas, un kurām apskates laikā saņemta tehniskās apskates uzlīme. Iegādājoties šādu auto un ikdienā braucot pa Latvijas bedrainajiem ceļiem, pastiprinās iepriekš šķietami nelielās “kaites”, kas nereti beidzas ar remontdarbiem servisā un neplānotām papildus izmaksām. Tāpēc pērkot jebkuru mazlietotu vai lietotu automašīnu auto diagnostika papildus tehniskajai apskatei ir sevišķi rekomendējama un tālredzīga pārbaude.


Auto diagnostikas veidi

\"Auto

Auto diagnostikas pakalpojumu piedāvā lielākā daļa servisu. Ir gan kopējā auto diagnostika, gan atsevišķu mašīnas daļu pārbaude. Auto diagnostiku ar datoru var veikt visiem automobiļiem, kas aprīkoti ar tā saucamo “borta” datoru. Piemēram, ASV kopš 1996. gada pat ar likumu ir noteikts, ka visām pārdotajām automašīnām ir jābūt aprīkotām ar sistēmu, kas ļauj pārbaudīt spēkratu ar datordiagnostikas palīdzību.

Riteņu savērsuma diagnostika nepieciešama, ja, braucot pa taisnu ceļu, mašīnu “velk” uz vienu pusi, riepas ir nevienmērīgi nodilušas, vai ir gadījies lielākā ātrumā ar auto iebraukt šķērslī vai apmalē. Ļoti svarīga ir bremžu sistēmas diagnostika, kam pastiprināta uzmanība jāpievērš, ja bremzes nestrādā kā ierasts – bremzēt kļūst grūtāk, tās “ieķeras”. Elektronisko sistēmu diagnostika nozīmē bremžu antibloķēšanas sistēmas (ABS), paneļa, kondicionēšanas sistēmas, imobilaizera, gaisa spilvenu, un drošības jostu pārbaudes.

Benzīnu un dīzeļu dzinēju diagnostika noteikti nepieciešama, ja palielinājies automašīnas degvielas patēriņš, ir grūtības iedarbināt auto, tukšgaitā dzinēja gaita ir nevienmērīga un rada nedabisku troksni. Pārnesumu kārbas diagnostika nepieciešama, ja automātiskā kārba nepārslēdz ātrumus vai, tos pārslēdzot, ir nedabisks troksnis.

Arī kondicionieri tiek pakļauti pastāvīgai vibrācijai, temperatūras izmaiņām, un šķidruma iztvaikošanai automašīnas darbības laikā. Visi šie faktori kopā negatīvi ietekmē kondicioniera sistēmas darbību un savienojumus. Tā kā vītņu savienojumos izmanto gumijas blīves, kas ilgtermiņā samazina sistēmas spiediena noturību, var rasties gāzes noplūde. Kondicioniera un klimata kontroles auto diagnostika jaunām mašīnām nepieciešama reizi 2-3 gados, savukārt auto, kuri vecāki par 7-10 gadiem diagnostika nepieciešama reizi gadā.

 

Vizuālā auto diagnostika

\"Auto

Viens no vizuālās auto diagnostikas svarīgākajiem elementiem var būt rūsas jeb korozijas konstatēšana. Citādi nereti par rūsu autovadītāji uzzina tikai CSDD tehniskās apskates laikā, jo mašīnas apakšu taču ikdienā neredzam. Tomēr Latvijas klimatiskajos apstākļos ļoti svarīgi ir veikt rūsas diagnostiku, jo tā automašīnai var kļūt ļoti bīstama. Tieši sāls, kas tiek bagātīgi kaisīts uz Latvijas ceļiem veicina korozijas veidošanos. Sāls korozija spēcīgāk un ātrāk veidosies, ja uz auto jau būs skrāpējumi, tāpēc vienīgais veids, kā izvairīties no sāls izraisītas korozijas un to minimizēt, ir neļaut tai piekļūt pie neaizsargātajām detaļām.

Lai izvairītos no rūsas, ziemā ir regulāri jāmazgā mašīna un jālieto speciāli aizsarglīdzekļi. Ar tiem vajadzētu noklāt visas auto metāla daļas, kur iespējams piekļūt – arī durvju ailes, sliekšņus, durvju iekšpusi, diskus, vadus. Uz detaļām, kam korozijas risks ir lielākais, piemēram, arkām bez aizsarggumijām, aizsargklājumu pret koroziju ieteicams uzklāt ik pēc trīs mēnešiem. Lai neveidotos rūsa, automašīnu nepieciešams ne tikai bieži mazgāt, bet arī vaskot. Tā kā ielas nereti tiek kaisītas ne tikai ar sāli, bet arī ar smiltīm, tad vaska kārtiņa var pasargāt no virsbūves skrāpēšanas arī mikroskopiskā līmenī. Auto diagnostika palīdzēs kontrolēt rūsas veidošanos.

 

Pretrūsas apstrāde servisā

Ja nevēlaties mašīnu mazgāt un apstrādāt pašu spēkiem, var vērsties pie profesionāļiem pretrūsas jomā. Joprojām viens no populārākajiem uzņēmumiem, kas piedāvā pretkorozijas apstrādi, ir Krown. Tas ir Kanādas uzņēmums, kas jau no 1986. gada specializējies pretrūsas un atsāļošanas līdzekļu ražošanā. Piemēram, vieglās automašīnas Audi A4 pretrūsas apstrāde izmaksās 135 EUR un tas aizņems aptuveni divas stundas.

Pretrūsas apstrādi piedāvā arī lielākā daļa autoservisu, piemēram, viens no populārākajiem Rīgā ir “Oranž Garaž”. Tam pašam auto modelim te jārēķinās ar 200 EUR un mašīna jāatstāj servisā uz divām dienām. Kāpēc tāda atšķirība - divas dienas vai divas stundas? Servisos mašīnas tiek izjauktas un katra detaļa tiek apstrādāta, kamēr Krown apstrādes laikā tiek izmantoti unikālie, speciāli izstrādātie aerosoli, kas krietni saīsina apstrādes laiku. Katrs vadītājs var izvēlēties sev piemērotāko apstrādes veidu.

 

Datordiagnostikas iekārtas

Ir pieejamas auto diagnostikas iekārtas, ko auto vadītāji var lietot mājās. Tās pieejamas gan internetā, gan iegādājamas veikalos. Tomēr pirms to iegādes ļoti ieteicams izvērtēt vairākus kritērijus.

  • Pirmkārt, ir jāpārzina mehāniskie un elektroniskie procesi, kas notiek konkrētajā auto modelī.
  • Otrkārt, jāpārzina angļu valoda jau tehniskā līmenī.
  • Treškārt, jāsaprot, ka kļūdas izdzēšana problēmu neizdzēsīs arī realitātē, un pie speciālista servisā jāvēršas jebkurā gadījumā.

Cenas iekārtām ir ļoti dažādas – sākot no pārdesmit eiro, līdz pat vairākiem tūkstošiem.

Ja vēlaties auto diagnostiku veikt paši, ir nepieciešams  OBD (On Board Diagnostic) porta savienojums. OBD ir sava veida mašīnas dators, kas seko līdzi auto tehniskajam stāvoklim, piemēram, ātrumam un nobraukumam, un ir savienots ar “Check Engine” signālu. Tāpat nepieciešama programma un dators. Savukārt servisos izmanto īpašas virtuālās mašīnas – datorus, kas paredzēti specifiski auto diagnostikai. Ir arī gatavas iekārtas, kurām nav nepieciešams dators, tomēr jāatceras, ka nepareiza programmas lietošana ir bīstama un var radīt negatīvas sekas.

 

Auto diagnostika telefonā!?

\"Auto

Ir iespējams iegādāties dažādas samērā vienkāršas auto diagnotikas iekārtas un lejuplādēt aplikācijas, lai redzētu mašīnas darbību savā viedtālrunī. Tās nerāda sarežģītos kļūdu kodus, bet ikdienā noderīgu informāciju. Piemēram, DevToaester’s Rev, kas parāda mašīnas tehniskos parametrus, bet PLX Kiwi Drive green palīdz braukt ekonomiski un ietaupīt degvielu. Ir arī plaša izvēle ar iekārtām, kas palīdz saprast  paneļa signāllampiņu nozīmi.

Car MD signalizēs problēmu un aizvedīs uz mājaslapu, kur tiks izskaidrota problēma. Tāpat šajā ierīcē ir iespēja izmantot online kalkulatoru, lai saprastu iespējamo remonta summu. Savukārt TheGoPoint sistēma uzreiz savienojas ar iPhone vai iPad ar kabeli, un papildus iekārtas nav nepieciešamas. Ir arī speciālas programmas Android telefoniem. Šīs iekārtas un aplikācijas maksā no 45 - 175 EUR (jeb 50-200 USD).

 

Rūpes par auto noteikti attaisnosies

Vismaz reizi gadā profesionāļu veikta auto diagnostika un ikdienas sekošana auto stāvoklim nozīmēs ietaupītus līdzekļus un mazāku uztraukumu nākotnē. Lai labi ripo!

Views
(0)
Comments
(0)

Comments

Log in to comment with:
GALVENAIS ATBALSTĪTĀJS GALVENAIS ATBALSTĪTĀJS
Full training

Full training agreement

Choose a category
Choose a city
Choose your nearest branch
Choose the language and time of the lesson
Ask a question

Presto autoskola

Administration

Thank you for your question!

The administration will contact you shortly!

Report a mistake!

Thank you for your suggestion!

We will contact you if we have any questions.
We will review the suggestions carefully and make adjustments.