10 padomi drošai braukšanai ar motociklu

24 May, 2013
10 padomi drošai braukšanai ar motociklu

Šie padomi radīti motobraucējiem, kuri rūpējas gan par savu, gan citu satiksmes dalībnieku drošību, protams, neizmirstot arī par pienācīgu attieksmi pret savu motociklu. Šie 10 ieteikumi ir noderīgi visiem motobraucējiem, kuri vēlas iegūt jaunas vai atsvaidzināt nedaudz piemirstas zināšanas.

1

Novērtē savu motociklu

Lai uz ceļa negadītos nepatīkami pārsteigumi, novērtē motocikla tehnisko stāvokli, īpaši, ja ziemā tam bijusi dīkstāve, bet tagad sākusies jauna braukšanas sezona. Regulāri pārbaudi, vai pienācīgi darbojas bremzes, gaismas un pagrieziena signāli. Ideāli, ja tieši pirms motocikla ieziemošanas esi nomainījis eļļu, jo, uzsākot jaunu sezonu, tikko nomainīta eļļa rada duļķainu konsistenci ar ūdens piejaukumu, kas var veicināt koroziju. Lai neveidotos rūsa, pirms ieziemošana jāpiepilda arī bāka, vēlams lietot arī degvielas stabilizatoru, jo, sākoties jaunai sezonai, degviela nebūs noslāņojusies, līdz ar to nebūs nepieciešama tās maiņa. Pirms lej jaunu degvielu, iztīri degvielas filtru un pārbaudi vai bākā nav rūsas pēdas – ja tādas ir, iespējams, ka motociklam būs nepieciešama degvielas padeves sprauslu attīrīšana vai pilnīga to nomaiņa. Novērtē arī riepu stāvokli - maini tās, kad nodilušas un regulāri pārbaudi gaisa spiedienu riepās. Vairākumā gadījumu, kad motocikls avarējis dēļ tehniskiem iemesliem, vainojami ir tieši riepu defekti.

\"Motocikla

2

Esi pamanāms

Viena no lielākajām motociklistu problēmām ir tā, ka citi satiksmes dalībnieki mēdz viņus nepamanīt - motociklu vadītāji daudz biežāk nekā auto vadītāji iekļūst negadījumos, jo nav savlaicīgi ieraudzīti. Tevi var neredzēt dažādu iemeslu dēļ – satiksmē dominē automašīnas, motocikla salīdzinoši mazais izmērs ļauj tam „pazust” uz tiltu, žogu un pat krūmu un koku fona. Atceries, ka dēļ motocikla mazajiem izmēriem un grūtībām noteikt tā braukšanas ātrumu, citiem satiksmes dalībniekiem vizuāli izskatās, ka tas atrodas tālāk nekā patiesībā. Tieši tāpēc, iegādājoties motociklu, iesakām to izvēlēties spilgtās krāsās, jo ir pierādīts, ka melnus un baltus motociklus satiksmē ir grūtāk pamanīt.

\"Droša

3

Izvēlies atbilstošu apģērbu

Motociklistam apģērbs kalpo ne tikai komfortam un stilam, bet tam ir arī funkcionāla nozīme, kas padara braukšanu drošu. Parūpējies, lai tas būtu arī kvalitatīvs un nodiluma izturīgs, jāvalkā arī izturīgi, neslīdoši cimdi un zābaki, kas nosedz potīti, jo kritiena gadījumā novērsīs virspusējus ādas ievainojumus (tāpēc iecienīts ir ādas apģērbs). Svarīgs noteikums drošai braukšanai ir atbilstoša izmēra ķivere - gadījumā, ja tai nav aizsargstikla, papildus jāiegādājas aizsargbrilles. Tas avārijas gadījumā samazina traumu gūšanas risku, bet brauciena laikā pasargās Tevi no lietus, vēja, no ceļa atlecošiem akmeņiem, kā arī no kukaiņu un putekļu daļiņu nokļūšanas acīs, kas savukārt izraisa pēkšņu kontroles zudumu un nespēju savlaicīgi reaģēt. Nekad neklausies mītos, ka ķivere avārijas gadījumā palielina ievainojumu risku – tā nav, jo ir pierādīts, ka braucēji bez ķiveres 3 reizes biežāk cieš no smadzeņu bojājumiem, un 59 % gadījumu bojā gājušajiem nav bijusi ķivere. Apģērbu un ķiveri izvēlies ar gaismu atstarojošiem un košiem elementiem, jo tas padarīs Tevi pamanāmāku citiem satiksmes dalībniekiem.

\"Motocikla

4

Novērtē laika apstākļus

Izvairies no braukšanas lietainos laika apstākļos, vai arī sniega un apledojuma laikā – lai gan laika apstākļu izraisītas avārijas izraisa 2 % negadījumu, tomēr risks saglabājas paaugstināts, pasliktinās gan redzamība, gan ceļa stāvoklis. Ja nākas braukt lietū, izvairies no došanās ceļā tieši pēc negaisa sākšanās, īpaši, ja pirms tam ir bijis karsts laiks. Kūstošais asfalts apvienojumā ar ūdeni un uz ceļa esošajām eļļām un benzīna nogulsnēm, padara to slidenu. Automašīnu vadītāji to var neizjust, bet motociklistiem tas var nozīmēt kritienu. Uzsākot braukšanu, izvēlies atbilstošu ātrumu un, laika apstākļu pasliktināšanās gadījumā, apstājies un nogaidi. Piesardzīga braukšana jāievēro arī tad, ja gaisa temperatūra ir zemāka par +5 grādiem, jo motociklam tas nozīmē braukšanu pa ledu – riepu saķere ar ceļa segumu būtiski mazinās.

\"Motocikls\"

5

Braukšana naktī

Naktīs ikvienam motobraucējam jābūt vēl piesardzīgākam – pasliktināta redzamība, dzīvnieki un citu satiksmes dalībnieku neuzmanība sekmē to, ka 60 % negadījumu notiek naktī. Pirms brauciena pārliecinies, ka ķiverē nav skrāpējumu, jo transporta līdzekļu radītā gaisma, atstarojoties bojātajā aizsargstiklā, tiek lauzta, līdz ar to kļūdīgi noteiksi pretī braucošā transporta izmērus. Braucot ievēro lielāku distanci nekā pa dienu un izvēlies samazinātu braukšanas ātrumu. Ja uz ceļa sastop dzīvnieku, samazini ātrumu, izvairies no sadursmes un atceries – bieži tie pārvietojas pāros, tāpēc, izvairoties no pirmā, esi vērīgs.

\"Droša

6

Ievēro braukšanas ātrumu

Motocikli visiem asociējas ar ātruma radītu adrenalīnu, diemžēl transporta līdzekļa veids nemazina pārāk ātras braukšanas risku, gluži otrādi – pateicoties tikai 2, nevis 4 riteņiem, motocikla bremzēšanas ceļš ir garāks, papildus jānotur līdzsvars, un manevrēšana riska situācijās ir ierobežota Īpaši uzmanies ceļu krustojumos, veicot apdzīšanu gar kreiso pusi un no sānu ceļa uzbraucot uz galvenā - 42 % gadījumu avārijas šādās vietās notiek, jo nav ticis izvēlēts atbilstošs ātrums. Ātruma pārsniegšana veicina kontroles zaudēšanu, samazina reakcijas ātrumu un nespēju apstāties. Tieši ātrums izraisīts kontroles zudums 35 % gadījumu izraisa avārijas ar letālām sekām.

\"Moto\"

7

Uz ceļa ieņem atbilstošu pozīciju

Tā kā motocikli nav tik stabili kā automašīnas, svarīgi satiksmē ieņemt ērtu un drošu pozīciju. Izkārtojies tā, lai starp Tevi un nākamo transporta līdzekli ir ievērota 2 – 4 sekunžu gara distance. Izvēlies braukšanas joslu, kas nav tik noslogota un Tev ir iespēja gan labi redzēt citus satiksmes dalībniekus, gan pašam būt redzamam. Savukārt, ja braukšanas kustība palēninās un esi starp vairākiem transporta līdzekļiem, ieņem pozīciju pa labi vai pa kreisi, lai atstātu sev ceļu „izbēgšanai” gar vienu vai otru transporta līdzekļa pusi. Lai nenonāktu bīstamās situācijās, bez vajadzības nepārkārtojies citās joslās!

\"Motocikls

8

Novērtē ceļa segumu

Bieži motociklu vadītājiem grūtības sagādā ceļa seguma īpatnību nepārzināšana un neparedzēti apstākļi – pārāk dubļaini, smilšaini, applūduši ceļi un tikko asfaltēti ceļi. Pirms šķēršļa samazini ātrumu un pievērs pastiprinātu uzmanību balansam, šķērso problemātisko ceļa posmu taisni un neveic pēkšņu ātruma vai virziena maiņu. Ja esi spiests braukt pāri kādam ceļā esošam objektam, piemēram, dēlim, uzbraucot novirzi savu svaru uz pakaļējo riteni, bet nobraucot – uz priekšējo. Motociklistiem galvas sāpes mēdz sagādāt tērauda tilti, kuru virsma veidota kā režģis – braucot tam pāri, samazini ātrumu, nesatver stūri tik cieši kā parasti un necīnies pret motocikla un tilta saķeres radītajām vibrācijām. Tas pats attiecināms arī uz tā saucamajām „trepēm”, braucot pa lauku ceļiem. Rīkojoties šādi, Tu nenodarīsi bojājumus savam motociklam un izvairīsies no kritiena.

\"Motocikls\"

9

Pielieto bremzes pareizi

Vienmēr turi vienu vai divus pirkstus uz bremžu sviras vai pedāļa – satiksme ir tikpat neparedzama kā nenovīdīgi gājēji, kuri bieži uzrodas uz ceļa visnevajadzīgākajos momentos. Bremzējot, iesakām pielietot bremzes šādi: 70 % bremzēšanas spēka novirzi uz priekšējām bremzēm, bet 30 % - uz aizmugurējām, jo, ātruma palēnināšanās rezultātā, svars no aizmugurējā riteņa tiek pārnests uz priekšējo, līdz ar to šāds bremzēšanas sadalījums rada svara balansu. Strauja bremzēšana tikai ar pakaļējo riteni ir viena no biežākajām motobraucēju kļūdām.

\"Motocikla

10

Pārliecinies par savu gatavību braucienam

Nesēdies, pie stūres dzēris – 22 % gadījumu avāriju ar letālām sekām izraisījuši dzēruši motobraucēji un pat mazākā alkohola koncentrācija asinīs palielina avārijas risku 5 reizes. Nebrauc arī ja esi noguris un pārliecinies vai medikamenti, kurus Tu, iespējams, lieto, nesamazina koncentrēšanās spējas. Tas ir svarīgi, lai brauciena laikā spētu noteikt iespējamos šķēršļus un piemērot attiecīgu stratēģiju, lai no tiem izvairītos. Interesanti, ka dzēruši vai pārguruši motobraucēji biežāk avarē ietriecoties nekustīgos objektos, nevis kustīgos transporta līdzekļos.

\"Droša

Views
(0)
Comments
(0)

Comments

Log in to comment with:
Full training

Full training agreement

Choose a category
Choose a city
Choose your nearest branch
Choose the language and time of the lesson
Ask a question

Presto autoskola

Administration

Thank you for your question!

The administration will contact you shortly!

Report a mistake!

Thank you for your suggestion!

We will contact you if we have any questions.
We will review the suggestions carefully and make adjustments.