CSDD braukšanas eksāmens ir pēdējais lielais pārbaudījums pirms vadītāja apliecības iegūšanas. Tas ir ļoti nozīmīgs un parasti arī uztraukuma pilns notikums, kas atmiņā paliek uz visu mūžu. Katra ceļā pavadītā minūte, katrs pagrieziens un katrs pretim braucošās mašīnas manevrs var kļūt par izšķirošo veiksmes vai neveiksmes faktoru. Kā īsti notiek CSDD braukšanas eksāmens, vai tas atšķiras dažādās kategorijās un kā to nokārtot pēc iespējas veiksmīgāk?
Obligātie nosacījumi, lai varētu pieteikties CSDD braukšanas eksāmenam
Kā nosaka Latvijas likumdošana, primārais nosacījums, lai varētu kārtot CSDD vadīšanas eksāmenu, ir veiksmīgi nokārtoti autoskolas eksāmeni un instruktora parakstīta braukšanas karte.
Kopš 2016. gada novembra, minimālais braukšanas nodarbību skaits B kategorijai ir 10 (t.i. 20 braukšanas nodarbību stundas). Šo nodarbību laikā tiek apgūtas visas nepieciešamās prasmes un iemaņas, lai droši un pārliecinoši varētu piedalīties kopējā ceļu satiksmē. Datus par kursantiem, kas sekmīgi pabeiguši autoskolu, iesniedz CSDD, kur tie tiek atzīmēti Transportlīdzekļu un to vadītāju reģistrā.
Vecuma ierobežojumi dažādām kategorijām
Arī tad, ja izpildīti iepriekš minētie kritēriji, līdz eksāmeniem var nākties pagaidīt, jo katrai kategorijai ir noteikti vecuma ierobežojumi. Vispirms jānokārto CSDD teorijas eksāmens, kura laikā jāatbild uz 30 eksāmena jautājumiem ar 3 pieļaujamām kļūdām.
Kā pieteikties eksāmenam?
CSDD eksāmenam var pieteikties kolīdz ir pabeigta autoskola un sasniegts noteiktais vecums. Ja nav nokārtots teorijas eksāmens, CSDD braukšanas eksāmenam pieteikties nevarēs. Teorijas eksāmena rezultāti spēkā ir vienu gadu, pēc tam tie tiek anulēti. Pieteikties eksāmenam var dažādi:
Līdzi uz eksāmenu jāņem pase vai ID karte un braukšanas mācību atļauja. Ierodoties CSDD ir jāpiereģistrējas un jāgaida savs pieteiktais laiks. Maksa par CSDD vadīšanas eksāmenu ir atšķirīga (sīkāka informācija atrodama CSDD mājaslapā šeit).
Automašīnas izvēlas datorprogrammas
Automašīnas izvēli izdara īpaša datorprogramma, kuras pamatā ir noteikti algoritmi. Presto bloga rakstos jau esam rakstījuši gan par CSDD eksāmena mašīnām, gan motocikliem. Svarīgākais eksāmenā ir pieredze un pārliecība par saviem spēkiem, jo pat viena ražotāja un vienas sērijas automašīna (vai motocikls) var niansēs atšķirties. Ja brauksi ar vairākiem instruktoriem un mašīnām, labāk tās izjutīsi un eksāmena kārtošana ies vieglāk.
CSDD braukšanas eksāmena diena
Kad esi ieradies CSDD nodaļā, piereģistrējies un sagaidījis noteikto laiku, sagaidīšanas telpā ieradīsies inspektors. Ja esi ieradies ļoti laicīgi, labāk uzgaidi ārpusē svaigā gaisā, lai Tevi neuztrauktu citi nervozie gaidītāji. Lai mazinātu psiholoģisko barjeru, droši pasmaidi inspektoram, paskaties acīs un sarokojies. Tas ļaus nedaudz nomierināties un atslābt. Pēc tam kopā ar inspektoru dosieties uz figūru laukumu, jo visu kategoriju eksāmeni norisinās divās daļās - parādot savas prasmes figūru laukumā un aktīvajā ceļu satiksmē.
A kategorijas CSDD vadīšanas eksāmens – zināšanas par motociklu un figūras
Eksāmenu ar motocikliem var kārtot tikai laika posmā no 1. aprīļa līdz 1. oktobrim, un eksāmens notiek trīs etapos. Pirmajā etapā inspektors pārbauda zināšanas par motociklu (kā, piemēram, par riepu protektoru, gaisa spiedienu, gaisa dzeses īpatnībām, bremžu šķidrumu, ārējām apgaismes ierīcēm, u.tml.).
Otrajā etapā savas prasmes jāpierāda, izbraucot 8 figūras. CSDD mājas lapā redzami arī figūru video, kas var palīdzēt mācību procesā.
A kategorijas CSDD braukšanas eksāmens
Ja figūras izpildītas, sākas 3. braukšanas eksāmena etaps - pārbaudījums aktīvajā ceļu satiksmē. A kategorijas eksāmena laikā CSDD inspektors vērtē braukšanas iemaņas un prasmi satiksmē, ievērojot Ceļu satiksmes noteikumus un satiksmes drošības prasības. Eksāmena laikā topošajam motocikla vadītājam rīkojumi tiek nodoti izmantojot rācijas palīdzību, kas iebūvēta ķiverē.
Rīkojumus par manevriem dod CSDD inspektors. Tie tiek sniegti savlaicīgi, nepārprotami un, ja nepieciešams, tiek atkārtoti. Protams, aizliegts dot tādus rīkojums, kas pārkāpj noteikumus. Šis eksāmena posms ietver dažādas intensitātes un sarežģītības braukšanu apdzīvotās vietās, kā arī ārpus tām. Braukšanas ilgums nedrīkst būt mazāks par 25 minūtēm. Kad eksāmens beidzies, inspektors informē par vērtējumu.
B kategorijas figūras
B kategorijas eksāmens sākas ar zināšanu pārbaudi un figūru pārbaudījumu. Jāizpilda divas figūras - visiem obligāta figūra ir stāvvieta paralēli braukšanas virzienam:
Savukārt otru nosaka datorprogramma. B kategorijas eksāmenā var būt jāizpilda šādas figūras:
Ja figūras netiek korekti izpildītas, eksāmens, diemžēl, ir beidzies.
B kategorijas eksāmena otrā daļa – ceļu satiksmē
Ja figūras izpildītas pareizi, sākas nākošais eksāmena etaps. Inspektors vērtē kopējo iespaidu par braucēju jau aktīvajā ceļu satiksmē. Eksāmena laikā jābrauc gan pa apdzīvotām vietām, gan ārpus tām. Pārbaudījumā ietverts arī vadīšanas elements, ko sauc par pastāvīgu braukšanu. Tas nozīmē, ka topošajam vadītājam vismaz 5 minūtes būs jābrauc pa paša izvēlētu maršrutu uz inspektora norādītu galamērķi. Braukšanas daļa norisinās 40 minūtes.
C kategorija
C kategorijas eksāmens ilgst apmēram stundu, profesionāla koda 95 eksāmens ilgst pat divas stundas. Eksāmenā jāizpilda sekojošas figūras:
BE un CE kategorija
Savukārt BE un CE kategorijā jāizpilda sekojošas figūras:
Arī šīm kategorijām eksāmens ilgst apmēram stundu.
Vadīšanas eksāmena vērtējums – visām kategorijām viens modelis
Eksāmena laikā inspektors vērtē braucēja kopējās zināšanas, iemaņas un prasmes jeb kompetences. Viens no būtiskākajiem kritērijiem ir droša piedalīšanās ceļu satiksmē. Inspektors veido kopējo priekšstatu par topošo vadītāju jeb pretendentu:
Pretendenta kompetence tiek vērtēta šādos līmeņos:
Eksāmens ir nokārtots, ja saņemts vērtējums “labi” vai “pietiekami”.
Eksāmena pieņemšanas un vērtēšanas kārtību var aplūkot šeit.
Ir paziņots, ka kopš 2017. gada novembra CSDD vērtēs nevis kļūdas un konkrētu to skaitu braukšanas eksāmenā, bet jauno autovadītāju prasmes četrās kompetencēs.
Pēc eksāmena tiek saņemta protokola kopija, ko var saņemt arī CSDD nodaļā vai saņemt CSDD e – pakalpojumos.
Protokola kopiju var aplūkot šeit
Ko darīt, ja nepiekrīti inspektora vērtējumam!?
Visu kategoriju CSDD braukšanas eksāmena mašīnas un motocikli ir aprīkoti ar kamerām, un katrs braukšanas eksāmens tiek ierakstīts, lai strīdu gadījumā varētu situāciju pārbaudīt. Ja esi pārliecināts, ka minēto kļūdu vai nepilnību, kas neļauj saņemt vadītāja apliecību, neesi pieļāvis, vari izteikti pretenziju, un pieteikums tiks pārbaudīts. Lēmumu var pārsūdzēt viena mēneša laikā, iesniedzot motivētu vēstuli CSDD. Pēc tam 30 dienu laikā tiks sniegta informācija par veiktās pārbaudes rezultātiem. Te gan jāņem vērā, ka pieteikties jaunam eksāmenam varēs tikai pēc rezultātu saņemšanas.
Pēc eksāmena
Pēc CSDD braukšanas eksāmena ar smaidu sejā un prieku sirdī jādodas atpakaļ uz CSDD un jāsaņem vadītāja apliecība, kas maksā 22.05 EUR. Savukārt, ja eksāmens nav nokārtots, atkārtot to var ne ātrāk kā nākamajā dienā. Atkārtota eksāmena kārtošana B kategorijā maksā 33.63 EUR.
Izmēģinājuma eksāmens
Gan Latvijas, gan citu valstu pieredze apliecina, ka autovadītāji ļoti pozitīvi vērtē izmēģinājuma eksāmenu. Tas ieteicams gan topošajiem, gan jau esošajiem vadītajiem. Iespējams izmēģināt A1, A2, A, B, BE, C un CE kategoriju eksāmenu. A1, A2, A, BE, C un CE kategoriju iemaņu pārbaude pieejama tikai CSDD Rīgas nodaļā. Pēc eksāmena inspektors tāpat kā eksāmenā izskaidros pieļautās kļūdas un izsniegs protokolu.
Ieguvumi, veicot izmēģinājuma braucienu ir divi. Tā ir iespēja iepazīties ar eksāmena kārtošanas procesu, kas īstajā eksāmenā var palīdzēt samazināt uztraukumu. Jāņem vērā, ka pieteiktos šim eksāmenam arī var tikai tādā gadījumā, ja pilnībā apgūtas zinības autoskolā un nokārtots teorētiskais eksāmens. Vadītājiem, kam jau ir vadītāja apliecība, tā ir iespēja atkārtot zināšanas, lai pēc dīkstāves atkal droši varētu piedalīties ceļu satiksmē.
Kas ir transporta līdzekļa vadītājs eksāmena laikā?
Ceļu satiksmes noteikumu 215. punkts nosaka: “Mācību braucieni pa ceļiem drīkst notikt tikai apmācītāja (transportlīdzekļa vadītāja) klātbūtnē.” Tas nozīmē, ka apmācību procesa laikā autoskolā tieši instruktors likumiski ir transporta līdzekļa vadītājs. Tomēr jāatceras, ka eksāmena laikā, saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu 1. panta 28. punktu, faktiskais vadītājs ir topošais autovadītājs, nevis CSDD inspektors. Tas nozīmē, ka visu atbildību negadījuma rezultātā uzņemas topošais vadītājs.
Citādāk ir ar izmēģinājuma eksāmenu. 2015. gada februārī CSDD un policija tika iesaistīta strīdā par to, kas ir automašīnas vadītājs izmēģinājuma eksāmena laikā, jo Ministru kabineta noteikumi to nepasaka. Konkrētajā gadījumā policija par vadītāju avārijā izmēģinājuma eksāmenā atzina personu, kas vēl mācās braukt. Tomēr Rīgas apgabaltiesa atzina, ka izmēģinājuma eksāmens pēc būtības atbilst mācību braucienam, kura laikā transporta līdzekļa vadītājs ir apmācītājs jeb instruktors, jo nevienā normatīvajā aktā faktiskajam vadītājam nav piešķirtas vadīšanas tiesības izmēģinājuma eksāmena laikā. Tiesa atzina, ka izmēģinājuma eksāmens ir pielīdzināms mācību braucienam Ceļu satiksmes noteikumu 215. punkta izpratnē.
215. punktu var lasīt šeit.
Kā skaidro CSDD, 99% no avārijām un negadījumiem, kas notiek ar CSDD transporta līdzekļiem, vainīgi ir citi vadītāji. Negadījumiem ir izteikti sezonāls raksturs, vairāk tie notiek rudenī un ziemā. Avārijas gadījumā, ja nav pagājis eksāmenam noteiktais laiks, tas uzskatāms par nenokārtotu.
TVNET raksts par avāriju CSDD eksāmena laikā šeit.
Braucējs ir galvenais ķēdes posms!
Atceries, ka CSDD braukšanas eksāmens ir pēdējais pārbaudījums, lai saņemtu kāroto vadītāja apliecību un iegūtu brīvību. Uzticies savām prasmēm un zināšanām – tieši Tavas prasmes ir svarīgākās, nevis automašīna, maršruts vai inspektors!
Tev izdosies!