Autoīpašniekam viena auto laikā ir divi vislaimīgākie brīži – iegādājoties auto un to pārdodot. Dažiem auto iegādes prieks pāriet jau pēc nedēļas. Sadarbībā ar sludinājumu portālu dalder.lv piedāvājam iepazīties ar šo rakstu, lai tā nenotiktu, un gūsti atbildes uz sevi interesējošiem jautājumiem!
Automašīnas iegāde – tam ir jābūt pārdomātam lēmumam gan tiem, kuri vecās mašīnas vietā vēlas nopirkt jaunu, gan tiem, kuri tikko ieguvuši auto vadītāja apliecību un vēlas iegādāties savu pirmo spēkratu. Šis raksts lielā mērā attiecināms uz lietotu un mazlietotu auto iegādi, jo, pērkot šādu auto, jārēķinās ar lielāku neveiksmīga pirkuma risku. Jautājums ir ļoti aktuāls, jo lietoti auto kopējā automašīnu tirgū aizņem 70 % no kopējā apgrozījuma.
Rakstā atbildēsim uz šādiem jautājumiem:
PRESTO 10 padomi palīdzēs iegādāties labu lietotu auto.
Pircējam ir jāsaprot, ko viņš vēlas un kādam mērķim paredzēts lietot auto:
Ļoti labi, ja pirms auto iegādes ir iespēja iziet diagnostiku, kur par salīdzinoši mazām izmaksām (no EUR20) tiksi informēts par mašīnas tehnisko stāvokli – dzinēja stāvokli, ritošo un elektrosistēmu daļu. Pēc diagnostikas varēsi pieņemt galīgo lēmumu, bet ir virkne pasākumu, kurus vari veikt pat pirms mašīnas sūtīšanas uz diagnostiku.
Noderīgi ir pārbaudīt savu potenciālo auto CSDD mājaslapā – tas ir iespējams, ja zināms auto numurs. CSDD sadaļā „Tehniskās apskate” pieejama plaša informācija par auto izcelsmi (tehniskās apskates dati, sodi un liegumi, samaksātie nodokļi, nobraukums, tas, vai skate izieta ar pirmo reizi, kādi bijuši aizrādījumi utt.).
Uzmanies no mašīnām, kuras tiek „atdzītas” no ārzemēm – Lietuvas, Vācijas, Anglijas utt. Neskaitāmas reizes potenciālie pircēji saskārušies ar situāciju, ka iegādāti tiek lietoti auto, kuriem „Vācijā bijis 1 saimnieks, Lietuvā 2 metinātāji un krāsotājs” – respektīvi, mašīna sakombinēta no vairākiem avarējušiem auto. Tāpēc uzmanība jāpievērš.
Protams, mašīna var būt ne tikai sista. Labs piemērs ir arī 2013. gada nesenie plūdi Vācijā, kuros cieta tūkstošiem auto. Vēlāk šīs automašīnas ieplūda arī Latvijas tirgū ar nosaukumu „labi lietoti auto no Vācijas”, tāpēc noderīgi ir pārliecināties, vai Tavs kārotais auto nav atradies zem ūdens:
Slīkušu auto tehniskas dabas likstas var piemeklēt tikai pēc pusgada lietošanas. Remonta izmaksas šādā gadījumā var sasniegt sākotnējo mašīnas cenu.
Savukārt, ja auto ievests no Anglijas/Īrijas, pievērs, uzmanību tam, vai stūre no labās puses nav pārmontēta uz kreiso. Ja nekvalitatīvi veikta auto stūres pārlikšana – šāds auto var būt nedrošs un pēc laika tam var sākt niķoties elektronika.
Nav noslēpums, kas šis ir rādītājs, kuru pārdevējs bieži cenšas mainīt, jo tas ir svarīgs auto nolietojuma rādītājs. Nereti nepatiesais nobraukums ir iekļauts arī oficiālā auto dokumentācijā, bet jāatceras, ka Latvijā vidējais nobraukums ir 180 000 – 200 000 km, tāpēc neuzķerieties, ja palietotam auto tiek norādīts aizdomīgi mazs nobraukto km skaits, bet stūre un salons kopumā ir nodilis, un mašīnai kopumā ir daudz defektu (kaut vai sīku). Ja vidējais grozīto odometru skaits Eiropā sastāda 5 – 12 %, tad Latvijā tas sasniedz ļoti augstu atzīmi – pat 80 %
Pamatā to var pārbaudīt, tikai veicot izbraucienu, bet, neizbraucot no vietas, pārbaudi, vai nav nodiluši amortizatori. Auto nevajadzētu grabēt, tas var liecināt par nenobalansētiem riteņiem. Vibrācija liecina, ka var nākties mainīt visu piekari, jo tai pakļauti visi auto mezgli. Arī stūre nedrīkst vibrēt – tai nenobīdoties, jākustas tikai ap savu asi. Pārnesumiem jāpārslēdzas vienmērīgi, sajūgs nedrīkst būt pārlieku stingrs vai viegls.
Tam ir jāstrādā vienmērīgi, jāpielec 3- 5 sekunžu laikā. No tā nekas nedrīkst tecēt. Uzsiluša motora izplūdes gāzēm jābūt dzidrām – ja tās ir tumšas, dzinējs nesadedzina eļļu, ja zilganas – patērē par daudz eļļas. Eļļa karterī nedrīkst intensīvi dūmot, bet, ja tā ir ar baltām nogulsnēm, iespējams, ir problēmas ar galvas blīvi. Esi piesardzīgs, ja lietota auto motors spīd un laistās – tas var liecināt par to, ka pārdevējs dzinēju ir nomazgājis, lai slēptu defektus.
Pievērs uzmanību tam, vai nav izrūsējusi sliekšņi, vai, salīdzinoši jaunam un vizuāli labam auto dažviet ir rūsa – tas pastāv iespējamība, ka pārdevējs centies slēpt defektus, kas vēlāk pircējam var sagādāt papildus izmaksas. Galvenais, lai rūsa nebūtu skārusi nesošās auto daļas, citos gadījumos tas ir tikai kosmētisks defekts, ar kuru lietoti auto saskaras ļoti bieži.
Pārbaudi bremzes – tām jābūt pietiekami asām, bremzēšanas laikā tās nedrīkst čīkstēt un smagi spiesties, pretējā gadījumā bremžu kluči var būt nodiluši.
Ja auto ir elektriski nolaižamie sēdekļi, pārbaudi tos. Novērtē arī logu, lūkas elektronisko atvēršanu – nereti atklājas, ka kāds no tiem nedarbojas. Pārbaudi, vai darbojas kondicionieris.
Lai gan lietotu auto iegāde bieži vien ir laimes spēle, un pircējs nekad nevar būt 100 % pārliecināts par sava pirkuma kvalitāti, iepriekš sniegto padomu ievērošana ļauj nonākt 10 soļus tuvāk laba lietota auto iegādei!