10 padomi, kuriem pievērst uzmanību, iegādājoties lietotu auto

21 Aug, 2014
10 padomi, kuriem pievērst uzmanību, iegādājoties lietotu auto

Autoīpašniekam viena auto laikā ir divi vislaimīgākie brīži – iegādājoties auto un to pārdodot. Dažiem auto iegādes prieks pāriet jau pēc nedēļas – iepazīsties ar šo rakstu, lai tā nenotiktu, un gūsti atbildes uz sevi interesējošiem jautājumiem!

auto dilers

Automašīnas iegāde – tam ir jābūt pārdomātam lēmumam gan tiem, kuri vecās mašīnas vietā vēlas nopirkt jaunu, gan tiem, kuri tikko ieguvuši auto vadītāja apliecību un vēlas iegādāties savu pirmo spēkratu. Šis raksts lielā mērā attiecināms uz lietotu un mazlietotu auto iegādi, jo, pērkot šādu auto, jārēķinās ar lielāku neveiksmīga pirkuma risku. Jautājums ir ļoti aktuāls, jo lietoti auto kopējā automašīnu tirgū aizņem 70 % no kopējā apgrozījuma.

Rakstā atbildēsim uz šādiem jautājumiem:

  1. Kā neiekrist uz krāpnieciskiem piedāvājumiem?
  2. Kā noteikt, ka mašīnas cena atbilst tās tehniskajam stāvoklim un pircēja vēlmēm?

PRESTO 10 padomi palīdzēs iegādāties labu lietotu auto.

 
1

Auto markas un dzinēja tipa izvēle.

Pircējam ir jāsaprot, ko viņš vēlas un kādam mērķim paredzēts lietot auto:

  • Japāņu auto ir ekonomiski, bet tie ir skaļāki nekā citi auto (sliktāka skaņas izolācija). Pastāv viedoklis, ka šie auto biežāk jāremontē un detaļas ir dārgas, kā arī, ka šie auto biežāk rūsē, bet tas nav viennozīmīgi – šajā jautājumā būtu noderīgi pakonsultēties ar paziņām, kuri pārvietojas ar Japānā ražotiem auto vai arī palasīt viedokli internetā no esošajiem lietotājiem.
  • Visklusākie ir Vācijā vai Skandināvijā ražotajiem auto, bet tie var būt dārgāki.
  • Ekonomiskākie ir dzinēji, kuri aprīkoti ar gāzi, bet, ja gāzes iekārta nav jau uzstādīta, jāizvērtē vai gāzes iekārtas uzstādīšanas izmaksas atsvērs patērētās degvielas izmaksas.
  • Dīzeļdegvielas dzinēji arī ir ekonomiski, bet dīzeļdzinēju remonts ir dārgāks.
  • Benzīna dzinēji ir visneekonomiskākie, bet dzinēju remonts ir krietni lētāks un auto ir klusāks un tā gaita mierīgāka.
  • Braukšanai lielos attālumos, piemērotāks ir dīzeļa dzinējs, bet braukšanai pa pilsētu, vislabāk piemērots ir dzinējs, kurš aprīkots ar gāzes iekārtu.
2

Auto diagnostika

Ļoti labi, ja pirms auto iegādes ir iespēja iziet diagnostiku, kur par salīdzinoši mazām izmaksām (no EUR20) tiksi informēts par mašīnas tehnisko stāvokli – dzinēja stāvokli, ritošo un elektrosistēmu daļu. Pēc diagnostikas varēsi pieņemt galīgo lēmumu, bet ir virkne pasākumu, kurus vari veikt pat pirms mašīnas sūtīšanas uz diagnostiku.

3

Auto pārbaude CSDD

Noderīgi ir pārbaudīt savu potenciālo auto CSDD mājaslapā – tas ir iespējams, ja zināms auto numurs. CSDD sadaļā „Tehniskās apskate” pieejama plaša informācija par auto izcelsmi (tehniskās apskates dati, sodi un liegumi, samaksātie nodokļi, nobraukums, tas, vai skate izieta ar pirmo reizi, kādi bijuši aizrādījumi utt.).

4

Krāpniecība – avarējuši, montēti auto

Uzmanies no mašīnām, kuras tiek „atdzītas” no ārzemēm – Lietuvas, Vācijas, Anglijas utt. Neskaitāmas reizes potenciālie pircēji saskārušies ar situāciju, ka iegādāti tiek lietoti auto, kuriem „Vācijā bijis 1 saimnieks, Lietuvā 2 metinātāji un krāsotājs” – respektīvi, mašīna sakombinēta no vairākiem avarējušiem auto. Tāpēc uzmanība jāpievērš.

Samontēti auto

  • krāsojumam ( vai nav atšķirības, nelīdzenumi);
  • metināšanas pēdām – šuvēm (īpaši pie bagāžnieka un motortelpas);
  • spraugām starp virsbūves elementiem (sānu spārnu un mašīnas pārsega salaides vietām ir jābūt paralēlām).

Protams, mašīna var būt ne tikai sista. Labs piemērs ir arī 2013. gada nesenie plūdi Vācijā, kuros cieta tūkstošiem auto. Vēlāk šīs automašīnas ieplūda arī Latvijas tirgū ar nosaukumu „labi lietoti auto no Vācijas”, tāpēc noderīgi ir pārliecināties, vai Tavs kārotais auto nav atradies zem ūdens:

  • Pārbaudi drošības jostas, kontaktus, vadu savienojumus ( iespējams, ka to galos varēsi redzēt ūdens nogulsnējumu pēdas);
  • Pārbaudi apšuvumus, apdares (iespējams neiztīrīti pleķi, smiltis un dubļi, kuri tā vienkārši nevar tur nokļūt);
  • Paod vai neož pēc pelējuma.
auto slikonis

Slīkušu auto tehniskas dabas likstas var piemeklēt tikai pēc pusgada lietošanas. Remonta izmaksas šādā gadījumā var sasniegt sākotnējo mašīnas cenu.

Savukārt, ja auto ievests no Anglijas/Īrijas, pievērs, uzmanību tam, vai stūre no labās puses nav pārmontēta uz kreiso. Ja nekvalitatīvi veikta auto stūres pārlikšana – šāds auto var būt nedrošs un pēc laika tam var  sākt niķoties elektronika.

5

Nobraukums

Nav noslēpums, kas šis ir rādītājs, kuru pārdevējs bieži cenšas mainīt, jo tas ir svarīgs auto nolietojuma rādītājs. Nereti nepatiesais nobraukums ir iekļauts arī oficiālā auto dokumentācijā, bet jāatceras, ka Latvijā vidējais nobraukums ir 180 000 – 200 000 km, tāpēc neuzķerieties, ja palietotam auto tiek norādīts aizdomīgi mazs nobraukto km skaits, bet stūre un salons kopumā ir nodilis, un mašīnai kopumā ir daudz defektu (kaut vai sīku). Ja vidējais grozīto odometru skaits Eiropā sastāda 5 – 12 %, tad Latvijā tas sasniedz ļoti augstu atzīmi – pat 80 %

6

Ritošā daļa

Pamatā to var pārbaudīt, tikai veicot izbraucienu, bet, neizbraucot no vietas, pārbaudi, vai nav nodiluši amortizatori. Auto nevajadzētu grabēt, tas var liecināt par nenobalansētiem riteņiem. Vibrācija liecina, ka var nākties mainīt visu piekari, jo tai pakļauti visi auto mezgli. Arī stūre nedrīkst vibrēt – tai nenobīdoties, jākustas tikai ap savu asi. Pārnesumiem jāpārslēdzas vienmērīgi, sajūgs nedrīkst būt pārlieku stingrs vai viegls.

7

Dzinējs

Tam ir jāstrādā vienmērīgi, jāpielec 3- 5 sekunžu laikā. No tā nekas nedrīkst tecēt. Uzsiluša motora izplūdes gāzēm jābūt dzidrām – ja tās ir tumšas, dzinējs nesadedzina eļļu, ja zilganas – patērē par daudz eļļas. Eļļa karterī nedrīkst intensīvi dūmot, bet, ja tā ir ar baltām nogulsnēm, iespējams, ir problēmas ar galvas blīvi. Esi piesardzīgs, ja lietota auto motors spīd un laistās – tas var liecināt par to, ka pārdevējs dzinēju ir nomazgājis, lai slēptu defektus.

8

Rūsa

Pievērs uzmanību tam, vai nav izrūsējusi sliekšņi, vai, salīdzinoši jaunam un vizuāli labam auto dažviet ir rūsa – tas pastāv iespējamība, ka pārdevējs centies slēpt defektus, kas vēlāk pircējam var sagādāt papildus izmaksas. Galvenais, lai rūsa nebūtu skārusi nesošās auto daļas, citos gadījumos tas ir tikai kosmētisks defekts, ar kuru lietoti auto saskaras ļoti bieži.

9

Bremzes

Pārbaudi bremzes – tām jābūt pietiekami asām, bremzēšanas laikā tās nedrīkst čīkstēt un smagi spiesties, pretējā gadījumā bremžu kluči var būt nodiluši.

10

Elektroniskie / komforta elementi

Ja auto ir elektriski nolaižamie sēdekļi, pārbaudi tos. Novērtē arī logu, lūkas elektronisko atvēršanu – nereti atklājas, ka kāds no tiem nedarbojas. Pārbaudi, vai darbojas kondicionieris.

Samontēti auto

Lai gan lietotu auto iegāde bieži vien ir laimes spēle, un pircējs nekad nevar būt 100 % pārliecināts par sava pirkuma kvalitāti, iepriekš sniegto padomu ievērošana ļauj nonākt 10 soļus tuvāk laba lietota auto iegādei!

Skatījumi
(0)
Komentāri
(0)

Komentāri

Autorizēties, lai komentētu ar:
Pilna apmācība

Izveido pieteikumu vai noslēdz līgumu

Izvēlies kategoriju
Izvēlies pilsētu, rajonu
Izvēlies tuvāko filiāli
Izvēlies nodarbības valodu un laiku
Uzdod jautājumu

Paldies par jautājumu!

Administrācija sazināsies ar Tevi vistuvākajā laikā!

Ziņot par kļūdu!

Paldies par Jūsu ierosinājumiem!

Jautājumu gadījumā mēs ar Jums sazināsimies.
Mēs rūpīgi izvērtēsim iesniegtos papildinājumus, lai veiktu uzlabojumus.