Pirms dzima vīzija par Presto Autoskolu, sāku kā instruktors citā autoskolā. Jo lielāka veidojās mana izpratne par Latvijas autoskolās vadošo ētiku autovadīšanas kursu (jeb precīzāk – tās trūkumu) un nolaidību, jo skaidrāka tapa apņemšanās, ka tikai aktīvi uzņemoties rīcību spēšu mainīt autoapmācības kultūru.
Strādājot 6 dažādās vadošajās augstskolās ieguvu rūgtu, bet neatsveramu pieredzi. Vēlos dalīties ar saviem secinājumiem, lai nodrošinātu, ka Tu izvēlies godprātīgu un kvalitatīvu autoskolu. Pie citām autoskolām ietaupītā nauda auto kursu akcijās patiesībā nes lielākus zaudējumus nākotnē. Lasi tālāk, lai uzzinātu, kāpēc Presto neseko pārējo skolu pieejai!
Šodien neskaitāmas autoskolas piedāvā teju neticamus nosacījumus – autovadītāju kursi tiek solīti par baltu velti vai pārsteidzoši zemām cenām. Parasti šāda veida akcijas atrodamas internetā – autoskolu mājas lapās vai kolektīvās iepirkšanās portālos. Līdz pat 90% atlaide teorijas apmācībai, “100 eiro dāvanu karte”, “ieraksti pareizo atbildi komentāros un saņem atlaidi”, u.tml. Izklausās vilinoši, vai ne?
Neļauj sevi piemānīt! Zemās cenās vienmēr ir paslēpts kāds āķis, un arī “pareizās atbildes” jautājumi ir radīti tā, lai katrs spētu vinnēt (jeb iekrist slazdā). Izvērtējot tamlīdzīgus piedāvājumu, Tev nepieciešams skaidri izprast, kādas slēptas auto kursu izmaksas Tevi sagaida tuvā nākotnē.
Cenu dempings auto kursu tirgū šobrīd ir sasniedzis pilnīga absurda līmeni. Piedāvājot šādus šķietami izdevīgus noteikumus, autoskolas iegūst augstu apmācāmo skaitu, jo, atbilstoši aptauju datiem, šobrīd galvenais kritērijs autoskolas izvēlē ir cena, nevis kvalitāte.
Zemāk uzskaitīti veidi, kā negodīgās autoskolas savu naudu par iedoto akcijas atlaidi autokursiem (parasti - teorijai) atgūst, bet, kurām par pamatu cieš Tava drošība un naudas maks.
Pati populārākā akcija ir teorijas kursu atlaižu akcija. Tomēr jau līguma noslēgšanas laikā, Tu uzzināsi, ka akciju piedāvājošā autoskola vēlas Tevi piesaistīt (“sasiet rokas”) ar braukšanas nodarbību priekšapmaksu 100, 150 vai pat 200 un vairāk eiro apmērā. Atsevišķos gadījumos šī autovadīšanas kursu priekšapmaksa iekļauj arī maksu par braukšanas testu.
Likums nosaka, ka kursants var brīvi izvēlēties un mainīt instruktoru braukšanas apgūšanai, taču autoskolas līguma noslēgšanas brīdī veiktā priekšapmaksa piesaista kursantu pie noteiktās autoskolas instruktoriem.
Presto šāda priekšapmaksa netiek prasīta – mēs neveidojam mākslīgu piesaisti autoskolai, jo esam pārliecināti par savu auto kursu pakalpojumu vērtību, un esam droši, ka jaunie kursanti novērtēs augsto izglītības un apkalpošanas līmeni, ko saņem pie mums . Apsolām pat 100% bez riska apmierinātības garantiju – par pamatotām pretenzijām par apmācības kvalitāti naudu atgriezīsim atpakaļ.
Akciju monitorēšana ir atklājusi, ka ne mazums autoskolām viena vai cita veida akcija noris visu laiku, tādejādi radot maldīgu priekšstatu par patieso auto kursu teorijas nodarbību cenu, no kuras tiek piedāvātas lielās atlaides. Turklāt šīs “akcijas" laikā autoskolas brīvi maina cenu jebkurai apmācības procesa pozīcijai it kā tām nav nekāda nozīme un vērtība. Taktika katrai autoskolai ir ļoti dažāda. Apskatīsim populārākos trikus.
Paaugstināta maksa par dokumentu noformēšanu stājoties autoskolā. Paaugstināta maksa par reģistrāciju grupā, CSDD un līguma izsniegšanas maksas. Ja akcijas veicējs šo parasti iekļāva apmācības maksā, tad uz akcijas brīdi izceļ atsevišķi un ņem naudu.
Maksa par apmācību kartes noformēšanu. Pēc būtības tā ir tā pati dokumentu noformēšana. Šādai pozīcijai nav loģiska pamatojuma – tā ir blēdība.
Līguma pagarināšanas maksa. Šī samaksa tiek prasīta, ja neesi spējis iekļauties līgumā norādītajā autovadītāju kursu apmācības periodā. Autoskolu statistika rāda, ka ļoti daudziem jauniem cilvēkiem rodas neparedzēts naudas trūkums autovadīšanas kursu apmācību periodā, jo netiek pievērsta uzmanība līguma termiņam. Arī iestāšanās laikā veiktā priekšapmaksa rada priekšstatu, ka tā segs arī nepieciešamo braukšanas nodarbību skaitu, un līguma noslēgšanas brīža summa ir galējais cipars tiesību iegūšanas procesā.
Ir novērots, ka “akcijas” autoskolām līgumos noteiktais termiņš auto apmācības kursu pabeigšanai ir 1 gads; Presto līgums tiek slēgts uz 3 gadiem. Tā ir EUR 10 starpība.
Braukšanas nodarbības. Pozīcija, kas skar tiesību iegūšanas vislielākos izdevumus. Ņemot vērā akciju noteikumus par bezmaksas teoriju, šī kļūst par svarīgāko autoskolas peļņas pozīciju. Izmantoji "bezmaksas" teorijas kursus? Sagatavojies to kompensēt ar atbilstošu braukšanas nodarbību skaitu autovadīšanas kursu laikā! Ņem vērā, ka 90% no autoskolas izmaksām sastāda braukšanas nodarbības – cena reizināta ar to skaitu. Uzdod jautājumu savai autoskolai un instruktoram, vai viņš saņem samaksu par katru novadīto nodarbību. Ja nē, tad Tev ir palielināts risks saņemt palielinātu skaitu braukšanas nodarbību, kas ir pati lielākā slēptā izmaksa; bet visi dievojas un sludina, ka neko neslēpj.
Autoskola piedāvā bezmaksas braukšanas nodarbības? Autoskolu vienošanās ar instruktoriem paredz peļņas nodošanu par likumā noteiktajām minimālajām braukšanās nodarbībām. Tā kā instruktora peļņa sākas tikai pēc minimālā plāna izpildes, “zaudētā peļņa”, kas radusies “bezmaksas braukšanas nodarbību” dēļ, tiek ieturēta no instruktora; tā kā instruktora atalgojums ir tas, kurš cieš, vari rēķināties, ka viņš var vēlēties apzināti pagarināt Tavus autovadītāju kursus, palielinot braukšanas nodarbību skaitu. Te mēs runājam pat par simtiem eiro papildus izdevumu, kamēr teorijas maksa ir tikai vairāki desmiti eiro.
Presto ir viena no nedaudzām autoskolām, kurā šis iekšējais konflikts nepastāv – ja autoskolā ir īpašs piedāvājums vai atlaide, cenu starpība netiek ieturēta no instruktora. Tāpat Presto ne tikai ir vienīgā autoskola Latvijā, kuras mājas lapā ir pieejams kalkulators, ar kuru var aprēķināt, cik izmaksās noteikts braukšanas nodarbību skaits vai viss apmācību process kopumā, bet arī vienīgā autoskola, kurā ir iespējams veikt elektronisko nodarbību pierakstu.
Ar Presto elektroniskā pieraksta sistēmu var ērti pieteikties teorijas kursam dažādās kategorijās, pirmās palīdzības kursiem, arī medicīniskās izziņas saņemšanai un 95. koda apmācībām. Atliek tikai izvēlēties sev vēlamo filiāli, ērtākās dienas un laikus no izvēlnes piedāvājuma.
Parasti autoskolu akcijas tiek veiktas kā kuponu akcijas. Ir autoskolas, kas veic vienlaicīgi gan kuponu akciju, gan "akciju" mājas lapā. Pirmkārt uzreiz rodas jautājums par pakalpojuma patieso cenu. Izrietoši - lielā atlaide ir tikai pircēja maldināšana.
Ja reiz atsevišķi konkurenti uzskata, ka 10-60 stundu autokursam nav nekādas vērtības, tad aicinām viņus noteikt pastāvīgu bezmaksas apmācību, nevis muļķot cilvēkus ar mākslīgu atlaidi.
Iepirkšanās portālu kuponu realitāte ir tāda, ka ne tikai uzrādītais pircēju skaits ir negodīgs – tas ir vai nu mākslīgi radīts, vai arī ataino pircēju skaitu par esošajām un bijušajām akcijām, ne tikai aktīvo akciju. Kā tas izpaužas?
Pircēju skaits. Tie uzņēmēji, kas ir jebkad veikuši akcijas publiskās iepirkšanās portālos, zina, ka portāli piedāvā mākslīgi palielināt "pircēju" skaitu, lai radītu drošības sajūtu, ka pircējs nebūs vienīgais "muļķis", kas iegrābies ar pirkumu.
Manipulēšana ar akcijas ilgumu. Trīs lielas Latvijas autoskolas nepārtraukti veido kuponu akcijas. Divām no tām ir īpašas attiecības ar kādu no kuponu portāliem. To autovadītāju kursu "akcijas" patiesībā nekad nebeidzas (termiņš atjaunojas), bet "pircēju" skaits uzkrājas, maldinot patērētāju par pakalpojuma un tā sniedzēja popularitāti.
Pircēju atsauksmes. Bieži manīsiet, ka akcijas komentāru sadaļa ir atslēgta, lai izvairītos no dalībnieku "nevajadzīgas" viedokļu apmaiņas, īpaši, lai neuzklausītu tos, kas jau cietuši. Dažkārt komentēt ļauj, bet negatīvie komentāri tiek dzēsti.
Ņemot vērā augstāk minēto rodas pamatotas šaubas, vai iepirkšanās portāliem vispār var uzticēties. Un vēl, aizdomājies .. vai Tu esi redzējis tādu apmācības iestāžu, kā, piemēram, universitātes, kuponu piedāvājumu? Tādus mēs neredzam, jo ko gan varētu padomāt par tādas iestādes apmācības kvalitāti??!!
Ja autovadītāju teorijas kursi ir par velti, tad ar teorijas pasniedzēja atlīdzību vienmēr būs problēmas. Jāatzīst, ka autoskolu nozarē ir milzīga kadru mainība, jo nav atbilstošas atlīdzības to izaugsmei. Autoskolas, kuras praktizē "bezmaksas" autovadītāju kursus nekad nespēs piesaistīt labākos pasniedzējus.
Ja runājam par individuālas apmācības iespējām, tad to nodrošina nelielas un vidēja izmēra kursantu grupas. Nereti lētākais piedāvājums nozīmē arī nesamērīgi lielu grupu un viduvēju pasniedzēju.
Apmācībās lietotā tehnika, telpu kvalitāte un tīrība, mācību transporta līdzekļu kvalitāte ir autokursu apmācību kvalitātes tehniskā puse, kas cieš zema budžeta rezultātā.
Jāatgādina, ka auto ir paaugstinātas bīstamības pārvietošanās līdzeklis, ar kuru var kļūdīties ik uz soļa. Apmācības procesā neiegūtu teorētisko un praktisko iemaņu dēļ var rasties auto un miesas bojājumi. Saskaršanās ar šāda veida negadījumiem savukārt prasa jaunus, neparedzētus ieguldījumus.
Tikai viena maza švīka, kas radusies uz Tava auto neprasmīgas braukšanas dēļ, radīs lielākus izdevumus nekā pilnvērtīgai autovadīšanas kursu apmācībai atbilstoša maksa. Jāpiezīmē, ka arī apdrošināšana jaunajiem autovadītājiem ir dārgāka, ko nosaka statistika – autoavāriju skaits. Jebkura autoavārija turpmāk palielinās Tavas apdrošināšanas iemaksu apmēru.
Arī vecākus mudinām neradīt spiedienu, un nedzīt jauno šoferīti ātrāk iegūt autovadītāja apliecību. Maksimāli minimāls braukšanas nodarbību skaits, domājot, ka gan jau drošas braukšanas prasmes un iemaņas attīstīsies laika gaitā un praksē, nepadomājot, ka jaunietis patiesībā nemaz nav gatavs piedalīties ceļu satiksmē, pakļauj jūsu bērnu dzīvību apdraudošām briesmām.
Blēdīga autoskola var radīt tikai ilūziju, ka tās apmācību process būs lētāks par 20 - 40 eiro. Vai tā ir summa, kuras dēļ ir vērts riskēt ar savu veselību un naudu? Vēlāk desmitkārtīgi pārmaksāsi!
Pasargā savu draugu, skolas biedru, kursa biedru, kolēģi vai bērnu no zaudējumiem - padalies ar šo rakstu! Zemāk komentāros aicinām paust savu viedokli un auto kursu pieredzi!
Zigmārs Jansons
Presto Autoskola vadītājs